Ομιλία του Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης της Ν.Δ., κ. Θεόδωρου Καράογλου, στην Ολομέλεια της Βουλής και το ΝΣ του υπουργείου Εργασίας για την αναμόρφωση των εργασιακών σχέσεων (16-06-2021)
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
η συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας, το οποίο:
-αναμορφώνει
-και εκσυγχρονίζει
μετά από 40 χρόνια την εργατική νομοθεσία στην πατρίδα μας, πραγματοποιείται τη στιγμή που η αξιωματική αντιπολίτευση «δηλητηριάζει» την πολιτική ζωή του τόπου με την εμμονική αντίληψή της ότι «η δεύτερη φορά Αριστερά θα είναι αλλιώς».
Το συγκεκριμένο επιχείρημα, το οποίο περισσότερο εκλαμβάνεται ως απειλή, ξεστομίζεται καθημερινά από τους συναδέλφους του ΣΥΡΙΖΑ, οι οποίοι επιδίδονται σε απέλπιδες προσπάθειες να εκτροχιάσουν κάθε νομοθετική πρωτοβουλία που βάζει την Ελλάδα στο δρόμο της προόδου.
Το σύνδρομο της ύβρης που τους διακατέχει επιβεβαιώνει -δυστυχώς- ότι οι αυταπάτες που οδήγησαν στις καταστροφικές πολιτικές του 2015 διατηρούνται «ζωντανές» εντός της Κουμουνδούρου.
Γι' αυτό και ο τρόπος με τον οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ αντιμετωπίζει το παρόν νομοσχέδιο βασίζεται στο τρίπτυχο:
-παρωχημένος συνδικαλισμός,
-διασπορά fake news
-και αδιαφορία για το γενικό συμφέρον.
Αντίθετα, δικοί μας απαράβατοι άξονες και προτεραιότητες είναι:
-η προστασία,
-η προσαρμογή,
-η διαφάνεια.
Ακούμε μονότονα ότι καταργείται το οκτάωρο, όταν στην πραγματικότητα συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο...
Ακούμε, επίσης, συναδέλφους της αξιωματικής αντιπολίτευσης να χρησιμοποιούν αγωνιστικά τσιτάτα ότι «νόμος είναι το δίκιο του εργάτη», παραβλέποντας ωστόσο το «δίκαιο της κοινωνίας».
Επικαλούνται το ιερό δικαίωμα στην απεργία, όταν πρόνοια του νομοθετήματος είναι να θεσπίσει κανόνες διαφάνειας για τη λειτουργία των συνδικαλιστικών οργανώσεων.
Ήρθε, λοιπόν, η ώρα να καταρρίψουμε:
-μύθους,
-προκαταλήψεις
-και αυθαίρετα συμπεράσματα.
Ζώντας σε μια εποχή κατά την οποία οι θέσεις εργασίας συνδέονται με την τεχνολογία, το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας είναι προσαρμοσμένο στις:
-εργασιακές,
-κοινωνικές
-και οικογενειακές συνθήκες της εποχής.
Η ψηφιακή κάρτα εργασίας,
-η άδεια πατρότητας 14 ημερών μετ' αποδοχών,
-η απαγόρευση απόλυσης για καταγγελλόμενα περιστατικά βίας,
-η αύξηση αποζημίωσης απόλυσης στους εργατοτεχνίτες και η εξίσωση με εκείνη των υπαλλήλων,
-η αύξηση των υπερωριών
-και η μετατροπή του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας σε ανεξάρτητη διοικητική αρχή
αποτελούν σημαντικές θεσμικές τομές οι οποίες παρέχουν στους εργαζόμενους:
-περισσότερες επιλογές,
-περισσότερες δυνατότητες,
-περισσότερα δικαιώματα.
Για εμάς στη Νέα Δημοκρατία η διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων και η ενίσχυση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας μας αλληλοσυνδέονται, όντας το ζητούμενο κάθε σύγχρονης αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας.
Και για να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους:
-δεν καταργείται το οκτάωρο,
-δεν καταργούνται οι υπερωρίες,
-δεν πληρώνονται με ρεπό,
-δεν απελευθερώνονται οι απολύσεις,
-δεν δημιουργούνται εξαντλητικές συνθήκες εργασίας,
-δεν περιορίζεται το δικαίωμα στην απεργία,
-ούτε φυσικά καταργείται η κυριακάτικη αργία.
Σε ό,τι αφορά στο οκτάωρο, καθιερώνεται σε όλους ανεξαιρέτως τους κλάδους εργασίας και σε όλους τους τομείς οικονομικής δραστηριότητας:
-η οκτάωρη εργασία,
-η σαραντάωρη εβδομαδιαία
-και η πενθήμερη εργασία.
Κάθε τι άλλο είναι χονδροειδέστατο ψεύδος!
Οι υπερωρίες, αυξάνονται στις 150 ώρες ετησίως από τις 96 που είναι σήμερα στη βιομηχανία και τις 120 στις υπηρεσίες.
Εξυπακούεται ότι θα πληρώνονται με προσαύξηση 40% και όχι με... ρεπό.
Σχετικά με τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας, υπενθυμίζω ότι ως θεσμός είναι σε ισχύ εδώ και 30 χρόνια. Το αποδεικνύει η συλλογική σύμβαση στον ξενοδοχειακό κλάδο...
Ό,τι ίσχυε μέχρι σήμερα διευρύνεται:
-στις επιχειρήσεις
-και τους εργαζόμενους που έμεναν έξω από το νόμο, με αποτέλεσμα να γίνονται «προσωπικές» συνεννοήσεις.
Ένας εργαζόμενος μπορεί να επιθυμεί να δουλεύει περισσότερες ώρες από Δευτέρα έως Πέμπτη και την Παρασκευή να ξεκουράζεται, γνωρίζοντας ότι αφενός αναπληρώνει χρόνο με την οικογένειά του και αφετέρου θα πληρώνεται κανονικά αφού στη διευθέτηση η αμοιβή είναι σταθερή.
Κάθε τι άλλο είναι κραυγές και τρομοκρατία...
Αναφορικά με το Σώμα Επιθεωρητών Εργασίας:
-αποσυνδέεται από το Υπουργείο Εργασίας,
-αναβαθμίζεται
-και εφεξής θα λειτουργεί ως Ανεξάρτητη Αρχή με ισχυρότερο ρόλο, αντιμετωπίζοντας και απαλείφοντας τα φαινόμενα «μαύρης εργασίας» και απλήρωτων υπερωριών.
Για την εργασία την Κυριακή, στην Ελλάδα υπάρχουν κλάδοι που είναι κλειστοί, όπως τα logistics ή οι φαρμακοβιομηχανίες.
Προφανώς και δεν αλλάζουν οι κανόνες. Απλά στους υπάρχοντες κλάδους που λειτουργούσαν Κυριακή, προστίθενται και άλλοι που είναι ανοιχτοί σε ανταγωνίστριες χώρες.
Υπενθυμίζω ότι όσοι εργάζονται Κυριακή θα αμείβονται 75% καλύτερα από ότι τις εργάσιμες ημέρες.
Για την τηλεργασία, αυτή θα στηρίζεται σε συμφωνία εργοδοτών και εργαζομένων. Εφόσον υπάρχει συμφωνία θα υπάρχει και τηλεργασία!
Για την ψηφιακή κάρτα εργασίας, αποτελεί πάγιο αίτημα της ΓΣΕΕ που ικανοποιείται σήμερα.
Είναι το «κλειδί» για τη δίκαιη εφαρμογή μεταρρυθμίσεων, όπως:
-το δικαίωμα της αποσύνδεσης στην τηλεργασία,
-η διευθέτηση του χρόνου εργασίας
-και η εξίσωση των υπερωριών σε βιομηχανία και υπηρεσίες.
Μάλιστα, η αρχιτεκτονική της προβλέπει δυνατότητα αμοιβαίου ελέγχου της δήλωσης:
-του ωραρίου,
-της υπερεργασίας,
-των υπερωριών
από τους εργαζόμενους και τους εργοδότες, με «κόφτες» που θα αποκλείουν τις παράτυπες δηλώσεις.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
επειδή στην πολιτική οι συμβολισμοί έχουν σημασία, η λυσσαλέα αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ για το εργασιακό νομοσχέδιο δεν πηγάζει από την... ανάγκη της αξιωματικής αντιπολίτευσης να υπερασπιστεί το δίκαιο του εργάτη.
Είχε την ευκαιρία να το πράξει ως Κυβέρνηση αλλά ουδέποτε το υπερασπίστηκε...
Πηγάζει από την υποχρέωση που έχει σε ορισμένα πρόσωπα να εμποδίσει τη θέσπιση κανόνων διαφάνειας γύρω από τη λειτουργία των συνδικαλιστικών οργανώσεων.
Πίσω από την πύρινη ρητορική κρύβεται η αγωνία να προστατεύσει τα «κεκτημένα» των κατ' επάγγελμα «εργατοπατέρων», οι οποίοι με τη συμπεριφορά τους απαξιώνουν το συνδικαλιστικό κίνημα στην Ελλάδα.
Ως παλαιός συνδικαλιστής γνωρίζω εκ πείρας ότι ο οργανωμένος συνδικαλισμός που αντιμετωπίζει με υπευθυνότητα το ρόλο του, συμβάλλει καθοριστικά στην πρόοδο της οικονομίας και στην προστασία των εργαζομένων.
Είναι, όμως, άλλο πράγμα να υπερασπίζεσαι δικαιώματα και άλλο να διαιωνίζεις κακώς κείμενα ενός εργασιακού status το νομικό πλαίσιο του οποίου διαμορφώθηκε πριν από 4 δεκαετίες και έπαψε να ανταποκρίνεται στις αυξημένες απαιτήσεις του σήμερα.
Προφανώς το δικαίωμα στην απεργία είναι ιερό και αυτονόητα κατοχυρωμένο στο Σύνταγμα και στο νομοσχέδιο. Γι' αυτό, με μέτρα διαφάνειας, ενισχύουμε:
-την αξιοπιστία
-και την αντιπροσωπευτικότητα
των συνδικαλιστικών οργανώσεων διευκολύνοντας τη συμμετοχή των εργαζομένων στη λήψη των αποφάσεων.
Συνοψίζοντας, το εργασιακό νομοσχέδιο ανατρέπει παρωχημένες λογικές, φέρνοντας μια κανονικότητα στις εργασιακές σχέσεις.
Θέτει όρια,
-βάζει δικλείδες ασφαλείας,
-διευκολύνει εργαζόμενους και εργοδότες
να συμπορεύονται με:
-ηρεμία,
-αλληλοσεβασμό
-και αλληλοκατανόηση.
Εξυπακούεται ότι η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας υπερψηφίζει το εργασιακό νομοσχέδιο, διότι:
-αυξάνει την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας,
-εξασφαλίζει καλύτερες αμοιβές,
-αναβαθμίζει το εργασιακό περιβάλλον
-και παρέχει καλύτερη ποιότητα ζωής.
Το υπερψηφίζουμε γιατί δίνει:
-δύναμη στον εργαζόμενο
-και δύναμη στην οικονομία,
θεραπεύοντας παθογένειες του παρελθόντος.
Γιατί όταν η αντιπολίτευση πορεύεται με δογματισμούς, εμείς δημιουργούμε την Ελλάδα:
-του 21ου αιώνα
-και της 4ης βιομηχανικής επανάστασης.
Σας ευχαριστώ.
Ομιλία του Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης της Ν.Δ., κ. Θεόδωρου Καράογλου, στην ολομέλεια της Βουλής και το Ν/Σ του Υπουργείου Εσωτερικών για την τηλεργασία στο Δημόσιο Τομέα (10-06-2021)
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
δεν χωρά καμία αμφιβολία ότι η πανδημία διαμόρφωσε ένα ριζικά διαφορετικό τοπίο στην υφήλιο.
Οι συνθήκες ανάγκασαν τον εργασιακό κόσμο
-να αναδιοργανωθεί
-και να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα,
αφού η αποσύνδεση του τόπου εργασίας από τον τόπο κατοικίας αποτελεί πλέον μια πραγματικότητα.
Από την πρώτη στιγμή που ξέσπασε η υγειονομική κρίση η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ανταποκρίθηκε τάχιστα στο προσκλητήριο της ευθύνης.
Διέκρινε εγκαίρως το νέο περιβάλλον αυξημένων απαιτήσεων που δημιουργούσε ο νέος ψηφιακός κόσμος που «γεννιόταν» και τα «μικρά θαύματα» που συντελέστηκαν στην πατρίδα μας στον κρίσιμο τομέα της νέας εποχής αποτελούν παγκόσμιο σημείο αναφοράς.
Από ουραγός των εξελίξεων η Ελλάδα έγινε ισότιμο μέλος των 27 μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αυτό διότι ναι μεν ο ψηφιακός μετασχηματισμός της πατρίδας μας έγινε από τη μια στιγμή στην άλλη επείγουσα προτεραιότητα, ωστόσο τα σημαντικά άλματα που κάναμε πραγματοποιήθηκαν:
-γρήγορα μα όχι βιαστικά
-και ήταν σχεδιασμένα και όχι τυχαία.
Προφανώς είναι πολλά εκείνα που έχουμε να πετύχουμε μπροστά μας. Η αλήθεια, όμως, είναι ότι η χώρα μας εισέρχεται με αξιώσεις στην εποχή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης.
Στο πλαίσιο αυτό η τηλεργασία είναι ένα από τα προαπαιτούμενα, για να χρησιμοποιήσω έναν δόκιμο όρο, για την επανεκκίνηση:
-της οικονομίας
-και της κοινωνίας,
συμβάλλοντας σημαντικά στη βελτίωση των σχέσεων πολίτη-κράτους.
Διαβάζοντας κανείς το εγχειρίδιο της νέας ψηφιακής εποχής αντιλαμβάνεται ότι η τηλεργασία είναι ανάγκη των καιρών.
Απαντά στην εργασιακή πραγματικότητα του σήμερα, αποτελώντας ταυτόχρονα μια εναλλακτική την οποία αποδεδειγμένα αξίζει:
-να διερευνήσουμε
-και να υιοθετήσουμε.
Ειδικότερα στο Δημόσιο Τομέα είναι ένα νέο μοντέλο εργασίας το οποίο δεν επηρεάζει μισθολογικά τον εργαζόμενο ούτε θίγει την εξέλιξη του.
Αξίζει, λοιπόν, να τολμήσουμε!
Κάνουμε ένα βήμα προς τα εμπρός διαμορφώνοντας στην Ελλάδα το πρώτο ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο εκσυγχρονισμού της λειτουργίας του Δημοσίου Τομέα, προκειμένου αυτός να ξανασυναντηθεί με τα σύγχρονα ρεύματα της Δημόσιας Διοίκησης.
Στο τέλος του δρόμου ο στόχος είναι κοινός:
-η άρση της γραφειοκρατίας
-και η καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.
Η νέα εποχή που ορίζουν οι κοινωνικές και τεχνολογικές εξελίξεις γίνεται η αφετηρία να ξεπεράσουμε:
-το δύσκαμπτο
-και πολλές φορές προβληματικό μοντέλο διάρθρωσης και λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης.
Όσο για τους καχύποπτους, υπάρχουν σαφείς δικλείδες ασφαλείας που καθιστούν ξεκάθαρο ότι δεν δημιουργούνται εργαζόμενοι δυο ταχυτήτων.
Πρώτα από όλα η τηλεργασία είναι οικειοθελής.
Δεύτερον, δεν θα υπερβαίνει συνολικά τις 44 εργάσιμες ημέρες το χρόνο, οι οποίες λαμβάνονται υποχρεωτικά εντός διαστήματος τριών μηνών.
Τρίτον, αποκλείεται η παροχή τηλεργασίας από 15 Ιουλίου έως 31 Αυγούστου κάθε χρόνο.
Τέταρτον, οι σχετικές διατάξεις προβλέπουν πως το μέγιστο ποσό των υπαλλήλων ανά Διεύθυνση του φορέα που δύναται να απασχολείται μέσω τηλεργασίας δεν μπορεί να υπερβαίνει το 25% επί του συνόλου των υπαλλήλων της.
Πέμπτον, εξυπακούεται ότι οι τηλεργαζόμενοι απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα και έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις με τους υπαλλήλους που εκτελούν τα καθήκοντά τους με φυσική παρουσία.
Ένα άλλο σημείο στο οποίο αξίζει να σταθώ είναι η πρόνοια που υπάρχει στο Νομοσχέδιο αναφορικά με την αναβάθμιση του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, στην κατεύθυνση επιμόρφωσης του ανθρώπινου δυναμικού του Δημοσίου.
Αυτό σημαίνει ότι θα παρέχονται όλα τα εχέγγυα στους Δημοσίους υπαλλήλους για να ανταπεξέλθουν στις προκλήσεις της εποχής αλλά και να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται.
Ένας νέος, σύγχρονος Δημόσιος τομέας, ο οποίος:
-θα ενδυναμώνει
-και θα αναπτύσσει τις δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού του, είναι σίγουρο ότι θα εμπνεύσει τους άξιους υπαλλήλους που το υπηρετούν και θα τους εντρυφήσει καλύτερα σε μια νέα διοικητική νοοτροπία.
Όσον αφορά στη συζήτηση περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων των εργαζομένων, καθώς και των πολιτών που διαχειρίζεται ο δημόσιος υπάλληλος από το σπίτι του, η Κυβέρνηση προχωρά στη δημιουργία ενός μηχανισμού που θα εποπτεύει την όλη διαδικασία. Άρα, δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας.
Επίσης, λόγος ανησυχίας δεν πρέπει να υπάρχει ούτε για το «δικαίωμα αποσύνδεσης» αφού ο εργαζόμενος είναι αυτονόητο ότι στο πέρας του ωραρίου του θα σταματά να εργάζεται χωρίς καμία άλλη υποχρέωση. Αυτό ισχύει τόσο στο δημόσιο, όσο και στον ιδιωτικό τομέα.
Πάμε τώρα να δούμε τι επιτυγχάνουμε με την τηλεργασία...
Όλοι συμφωνούμε ότι το ελληνικό Δημόσιο γίνεται πιο ευέλικτο μιας και προωθείται ο ψηφιακός μετασχηματισμός του.
Το ουσιώδες, όμως, είναι ότι επέρχεται μια ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική και κοινωνική ζωή, λόγω της σημαντικής εξοικονόμησης χρόνου για μετακίνηση από το σπίτι προς την εργασία και το αντίστροφο.
Ακόμη, ανοίγει ο δρόμος για την προσέλκυση νέων και άξιων στελεχών, όπως επίσης θα γίνεται καλύτερη αξιολόγηση της απόδοσης κάθε εργαζόμενου η οποία θα κρίνεται από τα παραδοτέα αποτελέσματα.
Άξιο λόγου, ως επιχείρημα, είναι και η εξοικονόμηση
πόρων μέσω της μείωσης λειτουργικών εξόδων των υπηρεσιών και των εργαζομένων από τη μείωση των μετακινήσεων.
Κρατήστε και κάτι αξιοσημείωτο...
Με την τηλεργασία αυξάνεται η παραγωγικότητα.
Έρευνες και μελέτες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι οι τηλεργαζόμενοι αυξάνουν την αποτελεσματικότητά τους από 10% έως 40% επειδή δουλεύουν:
-απερίσπαστοι,
-αποφεύγουν χρονοβόρες μετακινήσεις,
-είναι πιο συγκεντρωμένοι επειδή αισθάνονται πιο άνετα στο σπίτι τους
και αυτό το όφελος αντικατοπτρίζεται στη δημιουργικότητά τους.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
η τηλεργασία είναι μια από τις αλλαγές που ήρθαν για να μείνουν.
Ας αξιοποιήσουμε την ευκαιρία για να φτιάξουμε ένα:
-λειτουργικό,
-καινοτόμο,
-εξυπηρετικό Δημόσιο.
Το δικαιούμαστε!
Ιδίως σήμερα που η τεχνολογία αποτελεί κρίσιμο καταλύτη για την ανάπτυξη κάθε σύγχρονης κοινωνίας, οφείλουμε να ακολουθήσουμε το ρεύμα της εποχής.
Να εκσυγχρονιστούμε και να μετατρέψουμε την κρίση της πανδημίας σε ευκαιρία.
Η Ελλάδα μπαίνει επιτέλους στο δρόμο της ψηφιακής εποχής.
Η Ελλάδα γίνεται μια ψηφιακή χώρα.
Κινείται πλέον με ταχύτητες 5G.
Βρίσκεται σε κίνηση και παράγει αποτελέσματα.
Το 2020 κάναμε ένα σπουδαίο άλμα ανεβαίνοντας 7 θέσεις στον παγκόσμιο χάρτη της ψηφιακής ανταγωνιστικότητας.
Φέτος μπορούμε να τα καταφέρουμε καλύτερα.
Και θα πάμε καλύτερα γιατί το ψηφιακό στοίχημα δεν πρέπει να χαθεί. Ως Έθνος οφείλουμε να αγωνιστούμε ώστε να το κερδίσουμε.
Η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας προσφέρει όλες τις δυνάμεις της στην εθνική προσπάθεια και εξυπακούεται ότι σύσσωμη υπερψηφίζει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών για την τηλεργασία στο δημόσιο τομέα.
Σας ευχαριστώ.
Ομιλία του Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης της Ν.Δ., κ. Θεόδωρου Καράογλου, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και το Ν/Σ του Υφυπουργείου Αθλητισμού (10-06-2021)
Ομιλία του Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης της Ν.Δ., κ. Θεόδωρου Καράογλου, στην ολομέλεια της Βουλής και το Ν/Σ του Υπουργείου Εσωτερικών για τις αλλαγές στον τρόπο διεξαγωγής των αυτοδιοικητικών εκλογών (02-06-2021)
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
παίρνοντας το λόγο θα επιχειρήσω μια ιστορική αναδρομή στις βλαβερές συνέπειες που είχε η εφαρμογή της απλής αναλογικής στην πατρίδα μας, η οποία συνδέθηκε με τις χειρότερες περιόδους αστάθειας του πολιτικού μας συστήματος.
Πρώτη φορά θεσμοθετήθηκε το 1926 και για περίπου μια διετία, μέχρι το 1928 που καταργήθηκε, οι Κυβερνήσεις στην Ελλάδα άλλαζαν σχεδόν κάθε πέντε μήνες.
Επανήλθε το 1932 προκαλώντας:
-ακυβερνησία,
-κατακερματισμό των πολιτικών δυνάμεων
-και κόπωση της κοινωνίας, η οποία οδήγησε στη διακυβέρνηση του Ιωάννη Μεταξά.
Απλή αναλογική είχαμε ξανά το 1946, με αποτέλεσμα έως το 1950 να ορκιστούν τουλάχιστον δέκα κυβερνήσεις, ενώ η ηπιότερη εφαρμογή της ήταν μάλλον εκείνη του 1989 παρά το γεγονός ότι το τότε ΠΑΣΟΚ, διακρίνοντας την επερχόμενη εκλογική ήττα, επιχείρησε με τον περίφημο νόμο Κουτσόγιωργα:
-να χειραγωγήσει το εκλογικό αποτέλεσμα
-και να ναρκοθετήσει την πορεία της Νέας Δημοκρατίας προς την εξουσία.
Χρειάστηκαν τρεις εκλογικές αναμετρήσεις:
-Ιούνιος 89,
-Νοέμβριος 89
-και Απρίλιος του 90
για να σχηματιστεί μια εύθραυστη -είναι η αλήθεια- Κυβέρνηση με Πρωθυπουργό τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη.
Δίχως να διδαχθεί από την αρνητική ιστορική εμπειρία, ο ΣΥΡΙΖΑ την επανέφερε το 2016 υποστηρίζοντας ότι αποτελεί δήθεν «προοδευτικό αίτημα». Το επιχείρημα αυτό κατέρρευσε νωρίς, διότι:
-ούτε οι ΑΝΕΛ,
-ούτε η Χρυσή Αυγή
που την υπερψήφισαν ανήκουν στον προοδευτικό χώρο.
Αντίθετα, ήταν η απέλπιδα προσπάθεια της τότε Κυβέρνησης να ανακατέψει την πολιτική τράπουλα λόγω της βεβαιότητας που είχε αναπτυχθεί στην κοινωνία και τα πολιτικά κόμματα για την επικείμενη εκλογική της ήττα.
Βασίστηκε, λοιπόν, σε έναν μύθο και με όχημα τον πολιτικαντισμό επιδίωξε να δημιουργήσει καταστάσεις:
-πολιτικής ομηρείας
-και πολιτικής ανωμαλίας.
Εξαιτίας της μικροκομματικής σκοπιμότητας που υιοθετήθηκε εκείνη την περίοδο, σήμερα:
-Δήμοι χάνουν χρήματα από προγράμματα,
-Δήμαρχοι υποχρεώνονται να εφαρμόσουν τεχνικά προγράμματα της αντιπολίτευσης,
-ενώ σε 230 από τους 332 Δήμους και σε 6 από τις 13 Περιφέρειες της χώρας οι εκλεγμένοι Δήμαρχοι και Περιφερειάρχες είναι μειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο.
Άρα, σε καμία περίπτωση η απλή αναλογική δεν είναι πρότυπο Δημοκρατίας.
Ο πολίτης ψηφίζει για την εκλογή:
-Δημάρχου,
-Περιφερειάρχη
-και Πρωθυπουργού
και όχι για τη συγκρότηση μιας επιτροπής 2,3 ή 5 παρατάξεων και κομμάτων που πρέπει να συνεδριάζουν επί ώρες προκειμένου να καταλήξουν σε μια απόφαση η οποία θα είναι κατά πλειοψηφία και όχι ομόφωνη.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο εξαιρετικός Δήμαρχος Ορεστιάδας, κ. Βασίλης Μαυρίδης, ο οποίος καθημερινά «πληρώνει» τις συνέπειες του:
-παράδοξου
-και παράλογου
εκλογικού συστήματος που εφάρμοσε ο ΣΥΡΙΖΑ.
Ο συγκεκριμένος, ενώ εξελέγη με ποσοστό 50,26% από την πρώτη Κυριακή, εν τούτοις διαθέτει μόνο 16 δημοτικούς συμβούλους από τους 33 που εκλέχθηκαν.
Όταν τον επισκέφθηκα, με την τότε ιδιότητα μου του Υφυπουργού Εσωτερικών αρμόδιου για θέματα Μακεδονίας και Θράκης, μου εξομολογήθηκε ότι οι πρώτοι μήνες της θητείας του ήταν δύσκολοι και πως δεν μπορούσε να ληφθεί καμία απόφαση.
Με λίγες λέξεις κατέρριψε αμέσως το αφήγημα της τότε Κυβέρνησης περί ανάπτυξης κουλτούρας συνεργασιών εντός των Δημοτικών Συμβουλίων.
Και για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, στην Ελλάδα δεν διαθέτουμε την κουλτούρα της συναίνεσης που διακρίνει τους βόρειους εταίρους μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ως εκ τούτου δεν μπορούμε να τους μιμηθούμε.
Αναλογιστείτε και το εξής...
Τι θα συνέβαινε εάν στην περίοδο της πανδημίας το τιμόνι της χώρας κρατούσε μια κυβέρνηση που θα ήταν αποτέλεσμα της απλής αναλογικής και των συμβιβασμών που θα απορρέονταν από αυτήν.
Ή, ακόμα, ποια στάση θα κρατούσε απέναντι στο ζήτημα του προσφυγικού και της ασύμμετρης απειλής που δεχθήκαμε στον Έβρο εάν εκείνη την περίοδο η χώρα κυβερνιόνταν από έναν ετερόκλητο συνασπισμό όπως ήταν εκείνος της περιόδου 2015-2019.
Οι μεν θα πρότασσαν τον δήθεν ανθρωπισμό τους και την πολιτική των ανοιχτών συνόρων, οι δε θα ζητούσαν δραστικές λύσεις και λόγω της έλλειψης συνεννόησης η χώρα θα αδυνατούσε να υπερασπιστεί τα κυριαρχικά της δικαιώματα.
Για να μην αναφερθώ στη διαχείριση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, όπου οι ιδεολογικές διαφορές των κυβερνητικών εταίρων θα ακινητοποιούσαν τις παραγωγικές δυνάμεις της πατρίδας μας.
Δεδομένου, λοιπόν, ότι η απλή αναλογική οδηγεί:
-σε ακυβερνησία,
-σε πολιτικές τερατογενέσεις
-και αποφάσεις ωμής συνδιαλλαγής,
το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών έρχεται να κλείσει την πόρτα της πολιτικής ασυνεννοησίας.
Οι προκλήσεις της εποχής απαιτούν πολιτική και οικονομική σταθερότητα.
Απαιτούν κυβερνησιμότητα και όχι πολιτικές κουτοπονηριές που σκοπό έχουν να νοθεύσουν τη βούληση της πλειοψηφίας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
για να μπορούν:
-οι Δήμοι
-και οι Περιφέρειες
να διοικηθούν ομαλά και σωστά, οι αλλαγές που προωθεί το Υπουργείο Εσωτερικών ήταν επιβεβλημένες.
Πρώτον, επανέρχεται η πενταετής θητεία. Αυτό σημαίνει ότι οι νέες δημοτικές και περιφερειακές αρχές που θα αναδειχθούν από τις εκλογές της 8ης Οκτωβρίου του 2023 θα έχουν πλήρη πενταετή θητεία, η οποία θα ξεκινήσει την 1η Ιανουαρίου του 2024.
Δεύτερον, η εκλογή Δημάρχου ή Περιφερειάρχη από τον πρώτο γύρο θα γίνεται με ποσοστό 43% συν μια ψήφο.
Τρίτον, τίθεται όριο 3% για την εκλογή δημοτικού ή περιφερειακού συμβούλου.
Τέταρτον, εξασφαλίζεται η εκλογών των 3/5 των μελών του συμβουλίου στον νικητή των εκλογών.
Πέμπτον, προβλέπεται η εκλογή συμβουλίων ή προέδρων δημοτικών κοινοτήτων σε όλη την επικράτεια, χωρίς εξαίρεση.
Έκτον, τίθεται καταληκτική ημερομηνία η 31η Αυγούστου του έτους των εκλογών, για την κατάρτιση και δήλωση των συνδυασμών και η 10η Σεπτεμβρίου για την ανακήρυξη αυτών από το αρμόδιο δικαστήριο, ώστε να υπάρχει πλήρης έλεγχος των εκλογικών δαπανών και οι υποψήφιοι να είναι εγκαίρως γνωστοί στο εκλογικό σώμα.
Επίσης, με το νομοσχέδιο καθορίζεται με βάση συγκεκριμένες πληθυσμιακές κλίμακες ο αριθμός των μελών των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων, καθώς και των συμβουλίων δημοτικών κοινοτήτων.
Ακόμη, εξορθολογίζεται και συστηματικοποιείται το πλαίσιο κωλυμάτων εκλογιμότητας και ασυμβιβάστων.
Με τις παραπάνω αλλαγές διασφαλίζουμε ότι ο νέος εκλογικός νόμος θα είναι αντιπροσωπευτικός και ως κύρια επιδίωξή του έχει την ενίσχυση του σχηματισμού Δημοτικής ή Περιφερειακής Αρχής.
Βοηθούμε, δηλαδή, την αναλογικότητα να εκφράζεται καλύτερα:
-στα Δημοτικά Συμβούλια
-και Περιφερειακά Συμβούλια,
απαλείφοντας όλες τις παραλυτικές συνέπειες του ισχύοντος συστήματος.
Και σε τελική ανάλυση είναι λάθος να περιμένουμε την απλή αναλογική για να γίνουν πράξεις οι συνεργασίες. Αυτού του είδους οι σκέψεις είναι... νηπιακές και δεν αντανακλούν τον βαθμό ωριμότητας του πολιτικού μας συστήματος.
Από εκεί και πέρα η αλλαγή του εκλογικού νόμου αποτελεί κεντρική πολιτική δέσμευση της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Ταυτόχρονα, όμως, είναι το πιο καθοριστικό βήμα προς την καθημερινή αποτελεσματική παραγωγή:
-δημοτικού,
-περιφερειακού διοικητικού αποτελέσματος, πάντα προς όφελος των πολιτών.
Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζουμε ότι οι δημότες θα κρίνουν με καλύτερα κριτήρια τον αιρετό που κέρδισε στις αυτοδιοικητικές εκλογές και έχει την ευθύνη της διοίκησης, θέτοντας παράλληλα στέρεες βάσεις να κερδίσουμε και το στοίχημα της συνεργασίας μεταξύ Κεντρικής Κυβέρνησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Ο τρόπος εκλογής ενός Δημάρχου ή Περιφερειάρχη είναι το εργαλείο για μια καλύτερη διοίκηση!
Υπό αυτό το πρίσμα η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας υπερψηφίζει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών για τις αλλαγές στις εκλογές της Αυτοδιοίκησης, γιατί τη μεταφέρει στην επόμενη ημέρα.
Είναι μια θεσμική τομή έντονης αναπτυξιακής διάστασης καθώς θα συνοδεύεται:
-από πόρους
-και ουσιαστικές αρμοδιότητες
ώστε οι Δήμοι και οι Περιφέρειες να διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην υλοποίηση παρεμβατικών πολιτικών προς όφελος των τοπικών κοινωνιών.
Σας ευχαριστώ.
Ομιλία του Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης της Ν.Δ., κ. Θεόδωρου Καράογλου, στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο του ΥΠΕΣ για την ψήφο των απόδημων Ελλήνων (26-05-2021)
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Χριστός Ανέστη, Χρόνια πολλά!
Θα ξεκινήσω με μια διαπίστωση που με λυπεί βαθύτατα. Η ψήφος των αποδήμων δεν θα έπρεπε να διχάζει. Παρόλα αυτά η αξιωματική αντιπολίτευση:
-υποτιμά
-και εμπαίζει τους Έλληνες του εξωτερικού.
Τους θεωρεί και τους αντιμετωπίζει πολίτες δεύτερης κατηγορίας προτείνοντας:
-την καθιέρωση 4 εδρών για τους εκτός Επικράτειας εκλογείς και μάλιστα σε ενιαία λίστα,
-δίχως να μετρά η ψήφος τους στο συνολικό αποτέλεσμα.
Επί της ουσίας ζητά η ψήφος των συμπατριωτών μας που ζουν εκτός Ελλάδος:
-να μην έχει την ίδια βαρύτητα με εκείνη των υπολοίπων
-και να μην υπολογίζεται στο εθνικό αποτέλεσμα.
Εκτός από απαξιωτική η παραπάνω άποψη είναι βαθιά αντισυνταγματική, καθώς συγκρούεται με την αρχή της ισοτιμίας της ψήφου.
Ο ΣΥΡΙΖΑ φοβάται την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού και για αυτόν το λόγο αρνείται να διευκολύνει την άσκηση των δικαιωμάτων τους.
Προτάσσει το μικροκομματικό συμφέρον θυσιάζοντας την αδήριτη ανάγκη της εκάστοτε Κυβέρνησης να έχει μια στενή και εθνικά επωφελή συνεργασία με την ομογένεια.
Κάπως έτσι, ενώ η ψήφος των απόδημων Ελλήνων θα έπρεπε να είναι το πιο:
-συναινετικό
-και κατά τη γνώμη μου υπερκομματικό νομοσχέδιο, ο ΣΥΡΙΖΑ προσπαθεί να πυροδοτήσει πολιτική σύγκρουση αναζητώντας αντιπολιτευτικό πεδίο δράσης.
Μόνο που το «όχι σε όλα» δεν είναι πολιτική άποψη αλλά μέσο αδικαιολόγητων αντιπαραθέσεων και προσπάθεια επιβολής μακράς ακινησίας.
Σέβομαι και κατανοώ ότι βάσει των ιδεολογικών διαφορών που μας χωρίζουν δεν μπορούμε να συμφωνούμε σε πολλά.
Υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις οι οποίες οδηγούν σε επιχειρήματα υπέρ της μιας ή της άλλης πρότασης. Ωστόσο εάν θέλουμε να τιμούμε τον όρκο που δώσαμε στην έναρξη της κοινοβουλευτικής περιόδου οφείλουμε να προστατεύσουμε τη διαχρονική σχέση των Ελλήνων που ζουν εντός συνόρων με εκείνους του εξωτερικού.
Να τους αφήσουμε εκτός κομματικών αντιπαραθέσεων, διότι ο Ελληνισμός είναι ενιαίος και αδιαίρετος.
Όπου χτυπά ελληνική καρδιά, εκεί υπάρχει και η Ελλάδα!
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
τον Δεκέμβριο του 2019 η Ολομέλεια της Βουλής υπερψήφισε νόμο που έδωσε το δικαίωμα στους απόδημους Έλληνες να ψηφίζουν.
Αποκαταστήσαμε μια μεγάλη αδικία και προκειμένου να της προσδώσουμε διακομματική διάσταση η Κυβέρνηση συμβιβάστηκε με ορισμένους περιορισμούς.
Η νομοθετική πρωτοβουλία του 2019 προφανώς δεν ήταν τέλεια. Αυτό όμως δεν αναιρεί το γεγονός ότι αποτέλεσε ένα καθοριστικό πρώτο βήμα και τώρα έχουμε την ευκαιρία να συμφωνήσουμε όλοι σε μια καλύτερη εκδοχή του η οποία:
-θα είναι πιο αντιπροσωπευτική
-εμβαθύνοντας τους δεσμούς της «μητέρας Ελλάδας» με την ομογένεια.
Το νομοσχέδιο με τίτλο «Άρση περιορισμών για την εγγραφή στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εκλογέων του εξωτερικού» διευρύνει την Ελλάδα, γεγονός που αποδεικνύεται περίτρανα από τη θερμή συμπαράσταση των οργανώσεων της Διασποράς που συμμετείχαν στη σχετική συζήτηση των φορέων στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.
Στο σύνολό τους οι Έλληνες του εξωτερικού, χρησιμοποιώντας ατράνταχτα επιχειρήματα, υποστήριξαν το δικαίωμά τους να συμμετέχουν στην εκλογική διαδικασία από τον τόπο κατοικίας τους εφόσον είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους.
Έθεσαν μάλιστα, μετ' επιτάσεως το ζήτημα της επιστολικής ψήφου, κάτι που ισχύει στην πλειοψηφία των χωρών του λεγόμενου δυτικού πολιτισμού.
Δεν νοείται οι ομογενείς μας να είναι «Έλληνες στα ξένα και ξένοι στην Ελλάδα». Το υποστήριξε ο Πρόεδρος του Ελληνοαμερικανικού Εθνικού Συμβουλίου, κ. Βασίλης Ματαράγκας και συντάσσομαι απόλυτα μαζί του.
Λαμβάνοντας, λοιπόν, σοβαρά υπόψη την αγωνία τους να επανασυνδεθούν ουσιαστικά με την πατρίδα, η Κυβέρνηση προχωρά αποφασιστικά στην άρση των περιορισμών αναφορικά με την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος ώστε να έχουν λόγο στο σχεδιασμό του μέλλοντος της κοινής μας πατρίδας.
Με τα νέα δεδομένα θα ισχύει ό,τι και στις ευρωεκλογές. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι δικαίωμα ψήφου θα αποκτήσουν τουλάχιστον 200.000 Έλληνες της διασποράς, από περίπου 50.000 που είναι τώρα.
Μιλώντας με αθλητικούς όρους η πρωτοβουλία του Υπουργείου Εσωτερικών «κατεβάζει» τους ομογενείς από την κερκίδα των εξελίξεων και τους τοποθετεί στη φυσική τους θέση που δεν είναι άλλη μέσα στο εθνικό γήπεδο.
Να σας το εξηγήσω και διαφορετικά...
Το να διαχωρίζεις τους Έλληνες του εξωτερικού:
-σε όσους σπουδάζουν εκτός Ελλάδας,
-σε όσους έφυγαν λόγω της οικονομικής κρίσης,
-σε όσους έφυγαν πριν τη δεκαετία του 1970
-και σε ομογενείς δεύτερης, τρίτης ή και τέταρτης γενιάς δεν είναι επιστημονική πρακτική.
Είναι μια πρόχειρη σκέψη που πληγώνει βαθύτατα τους απόδημους και τους κατατάσσει σε εκείνους που «έφυγαν» και σε εκείνους «που δεν έχουν γεννηθεί εδώ».
Αλήθεια, ποιος συνάδελφος του ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να κοιτάξει κατάματα έναν Έλληνα του εξωτερικού και να του αρνηθεί το δικαίωμα να ψηφίσει στις εθνικές εκλογές;
Ποιος συνάδελφος θα αρνηθεί να στείλει με τη θετική του ψήφο ένα ευδιάκριτο μήνυμα ουσιαστικής ενότητας του Έθνους μας;
Ποιος συνάδελφος δεν θα αναγνωρίσει στους απόδημους Έλληνες το δικαίωμα να συμμετέχουν ενεργά στην ιστορική πορεία και διαδρομή του Ελληνικού κράτους;
Όποιος το πράξει αναλαμβάνει βαρύτατη ευθύνη έναντι του συνόλου του Ελληνισμού.
Κατανοώ ότι ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να καλύψει το πολιτικό αυτογκόλ της κυρίας Τζάκρη...
Όμως η πολιτική ανάγκη δεν πρέπει να γίνεται φιλοτιμία σε όλα τα πεδία της πολιτικής.
Βέβαια, πίσω από την επιμονή της αξιωματικής αντιπολίτευσης να αρνείται το δικαίωμα ψήφου σε όλους τους Έλληνες του εξωτερικού κρύβεται και μια βαθύτατη ιδεολογική προσέγγιση από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ.
Δυσκολεύεστε να αποδεχθείτε την έννοια της συμμετοχής του Έθνους στην πορεία του κράτους.
Σας ενοχλεί κάθε τι εθνικό...
Εμείς μιλάμε για Έλληνες και εσείς για πολίτες.
Για εμάς η Ελλάδα είναι χώρα και για εσάς γεωγραφικός χώρος.
Για εμάς οι Έλληνες είμαστε Έθνος, για εσάς είναι λαός.
Αυτός είναι ο λόγος που αρνείστε το δικαίωμα ψήφου συνολικά στους Έλληνες του εξωτερικού χωρίς προϋποθέσεις και αστερίσκους.
Ναι, στο νομοθέτημα του 2019 συμβιβαστήκαμε.
Και ναι, εκείνος ο νόμος προβλημάτισε τους Έλληνες της διασποράς.
Σήμερα προχωρούμε ένα βήμα παραπέρα, μένοντας προσηλωμένοι στον κυβερνητικό μας σχεδιασμό.
Ό,τι είπαμε, το κάνουμε πράξη!
Εξυπακούεται ότι σύσσωμη η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας υπερψηφίζει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών για την άρση των περιορισμών όσον αφορά την εγγραφή στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εκλογέων του εξωτερικού.
Το πράττουμε με αίσθημα καθήκοντος γιατί είμαστε πολύ υπερήφανοι για τους συμπατριώτες μας που κρατάνε ψηλά την ελληνική σημαία στο εξωτερικό.
Σας ευχαριστώ
Τοποθέτηση του Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης της Ν.Δ., κ. Θεόδωρου Καράογλου, στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής για το ΝΣ του υπουργείου Οικονομικών με θέμα την ενσωμάτωση της οδηγίας 2019/878 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (11-05-2021)
Ακολουθεί το πλήρες κείμενος της τοποθέτησης
Κύριε Πρόεδρε,
Αξιότιμοι συνάδελφοι,
εκλεκτά μέλη της Επιτροπής Οικονομικών,
Χριστός Ανέστη και χρόνια πολλά.
Εύχομαι υγεία και:
-καλή,
-σταδιακή,
-προσεκτική επιστροφή στην κανονικότητα, η οποία εμφανίζει:
-προκλήσεις
-και ευκαιρίες
για εργαζομένους και επιχειρήσεις.
Δεδομένου ότι η αντιπολίτευση:
-φοβάται
-και ξορκίζει την κανονικότητα,
καθώς διαχρονικά η Αριστερά στην πατρίδα μας επιβιώνει μετατρέποντας κάθε λογής κρίση σε δική της ευκαιρία, είναι σημαντικό να επιμείνουμε:
-στην αυστηρή τήρηση των υγειονομικών μέτρων
-και στην περαιτέρω θωράκιση των συμπατριωτών μας έναντι της πανδημίας.
Οι εμβολιασμοί προχωρούν ταχύτατα και αυτό μας γεμίζει με αισιοδοξία.
Επιπλέον, προσωπικά, με εξέπληξε θετικά και το πρόσφατο άρθρο του κ. Τσίπρα στην «Καθημερινή» της Κυριακής, μέσω του οποίου προσχώρησε στη δική μας φρασεολογία καλώντας τους πολίτες να βρεθούμε όλοι μαζί στη σωστή πλευρά της ιστορίας.
Στην πλευρά αυτήν που ανέκαθεν βρίσκεται η Νέα Δημοκρατία όπως μαρτυρούν διαχρονικά οι:
-στοχευμένες
-προσεγμένες
-και άκρως δικαιωμένες πολιτικές της επιλογές.
Εύχομαι και ελπίζω, αγαπητοί συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ, να ακολουθήσετε την προτροπή του.
Και η αρχή μπορεί να γίνει από σήμερα, με τη στάση που θα κρατήσετε στη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών για την ενσωμάτωση της οδηγίας 2019/878 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Πρόκειται για σημαντικές προσαρμογές της ελληνικής νομοθεσίας στο ευρωπαϊκό κεκτημένο, εξέλιξη που θεωρώ ότι είναι κομβικής σημασίας για τη σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος.
Είμαι σίγουρος ότι σχεδόν όλοι συμφωνούμε πως στην πανδημία που μοιραία επηρέασε την παγκόσμια οικονομία, τα τραπεζικά ιδρύματα δεν είναι μέρος του προβλήματος. Και αυτό γιατί προηγήθηκε μια σημαντική πολιτική παρέμβαση από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα με παροχή ρευστότητας σε όλη την ευρωπαϊκή οικονομία.
Έτσι, σήμερα, με το σχέδιο νόμου που συζητάμε, ενισχύουμε περισσότερο την ανθεκτικότητα του τραπεζικού συστήματος ώστε να μπορεί να διαχειρίζεται καλύτερα τυχόν μελλοντικούς κλυδωνισμούς.
Τράπεζες με ρευστότητα σημαίνουν καλύτερη χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας, δηλαδή των νοικοκυριών και κατά κύριο λόγο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Και καλύτερη χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας συνεπάγεται την ταχύτερη δυνατή οικονομική αναγέννηση της πατρίδας μας.
Κινούμενη προς αυτήν την κατεύθυνση η Κυβέρνηση εφαρμόζει πολιτικές που θωρακίζουν τους θεσμούς. Έτσι και εμείς παρέχουμε στις τράπεζες και την οικονομία τις δυνατότητες:
-να αναπτυχθούν,
-να προχωρήσουν
-και να εμπεδώσουν τα αναπτυξιακά τους προγράμματα.
Γιατί, ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, η Ελλάδα χρειάζεται ένα ικανό τραπεζικό σύστημα να μεταφέρει:
-έγκαιρα
-και αποτελεσματικά
στην ελληνική οικονομία τους τεράστιους πόρους που θα έρθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Όπως πολύ εύστοχα επισημαίνουν οι οικονομικές αναλύσεις που δημοσιεύονται τις τελευταίες ημέρες στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο, η ισχυρή άνοδος του ΑΕΠ τα επόμενα χρόνια είναι «αποστολή εθνικής σημασίας».
Μπροστά μας, λοιπόν, έχουμε μια σπάνια ευκαιρία να αναδιατάξουμε πλήρως το παραγωγικό μας μοντέλο. Ταυτόχρονα έχουμε την καλύτερη ευκαιρία να θεραπεύσουμε τις οικονομικές «πληγές» που προκάλεσε ο κορωνοϊός, καλύπτοντας και το χαμένο έδαφος δεκαετιών.
Όπως θα γνωρίζετε, η κατάθεση της ελληνικής πρότασης για το αναπτυξιακό πακέτο έγινε δεκτή με θετική διάθεση από τις Βρυξέλλες. Αυτό σημαίνει ότι σύντομα θα αρχίσουν να εισρέουν τα πρώτα χρήματα από τα 57 δισεκατομμύρια ευρώ για την υλοποίηση επενδύσεων στην Ελλάδα, μέσω των οποίων θα δημιουργηθούν έως 200.000 νέες θέσεις εργασίας.
Σε συνδυασμό, μάλιστα, με:
-τις μόνιμες μειώσεις των φορολογικών και ασφαλιστικών βαρών που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός εν μέσω της πανδημίας,
-αλλά και την απεμπλοκή πολιτών και επιχειρήσεων από τη γραφειοκρατία του Δημοσίου,
οι προβλέψεις διεθνών οργανισμών για την οικονομία περιγράφουν την ανάκαμψη ως ένα συμπιεσμένο ελατήριο που θα εκτιναχθεί.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
η Ελλάδα βγαίνει πιο δυνατή από την πρωτοφανή μάχη με την πανδημία.
Ωστόσο, το μεγαλύτερο κέρδος είναι η στροφή που πραγματοποιείται σε ένα:
-σύγχρονο,
-εξωστρεφές,
-ανθεκτικό,
-ψηφιακό
-και «πράσινο» αναπτυξιακό μοντέλο.
Ένα μοντέλο το οποίο μας οδηγεί σε μια διετία υψηλών ρυθμών ανάπτυξης η οποία:
-θα συμπαρασύρει
-και θα αναβαθμίσει
το επιχειρηματικό περιβάλλον της πατρίδας μας.
Μετρούμε σωστά τον σφυγμό της οικονομίας και θωρακίζουμε το ανοσοποιητικό της σύστημα με το «εμβόλιο» των επενδύσεων.
Όσο η αξιωματική αντιπολίτευση ακολουθεί το ρητό του Μάο Τσε Τούνγκ ότι η μεγάλη αναταραχή είναι υπέροχη κατάσταση, εμείς απαντούμε με το ρητό του Βολταίρου που αναφέρει πως: «Η σκάλα της επιτυχίας πρέπει να στηριχθεί πρώτα σε κάτι σταθερό προτού μπορέσεις να την ανέβεις».
Κλείνοντας, θέλω να επισημάνω κάτι ακόμα...
Ο μετασχηματισμός του κράτους και της οικονομίας δεν αφορά το σήμερα, αλλά καθορίζει το αύριο της πατρίδας μας.
Ως εκ τούτου η προοπτική των παρεμβάσεων μας στοχεύει σε κάθε νέο Έλληνα και σε κάθε νέα Ελληνίδα. Σε εκείνους και σε εκείνες που τα επόμενα χρόνια θα κληθούν να πάρουν στα χέρια τους τα ηνία της Ελλάδας.
Σας ευχαριστώ.
Ομιλία του Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης της Ν.Δ., κ. Θεόδωρου Καράογλου, στην Ολομέλεια της Βουλής για το ΝΣ του Υπουργείου Οικονομικών με θέμα «κρατική αρωγή προς επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς για θεομηνίες» (21-04-2021)
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
προτού τοποθετηθώ για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών με θέμα: «Κρατική αρωγή προς επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς για θεομηνίες», επιθυμώ να κάνω μια σύντομη αναφορά στη:
-θλιβερή
-και εφιαλτική επέτειο της 21ης Απριλίου.
Πενήντα τέσσερα χρόνια μετά, οφείλουμε ως Έλληνες να προχωρήσουμε με αίσθημα ιστορικής ευθύνης σε μια βαθύτατη εθνική ενδοσκόπηση.
Άλλωστε, το πραξικόπημα της Χούντας των Συνταγματαρχών θα συνεχίσει να είναι διδακτικό:
-όσο η μνήμη φωτίζει παιδευτικά το μέλλον
-και όσο δεν επιτρέπουμε στις «μισές αλήθειες» να κυριαρχούν στην καθημερινότητά μας.
Γυρνώντας τις σελίδες της ιστορίας, το πρώτο δίδαγμα που αξίζει να αντλούμε είναι ότι στη σημερινή συγκυρία οι Έλληνες έχουμε κατακτήσει ένα επίπεδο δημοκρατίας που δεν ανέχεται εκτροπές.
Το δεύτερο δίδαγμα αφορά στη συνεννόηση που οφείλουν να επιδεικνύουν οι πολιτικές δυνάμεις της χώρας.
Ιδιαίτερα σε περιόδους εξωγενών κρίσεων, όπως αυτή που βιώνουμε εξαιτίας της πανδημίας, επιβάλλεται να εξαγνίζουμε τη σκέψη μας από μικροκομματικές σκοπιμότητες.
Στέκομαι σκόπιμα στο τελευταίο, διότι στη συνεδρίαση της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής άκουσα:
-τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Βασίλη Κόκκαλη,
-αλλά και τον ειδικό αγορητή του ΚΙΝΑΛ, κ. Καμίνη, να αποδέχονται τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου και να αναγνωρίζουν την ανάγκη κωδικοποίησης των διατάξεων που αφορούν την κρατική αρωγή σε περίπτωση θεομηνιών.
Αμφότεροι, όμως, πρόσθεταν και ένα «αλλά» το οποίο προτάσσει το κομματικό συμφέρον που υπηρετούν και όχι το εθνικό.
Μόνο που, αγαπητοί συνάδελφοι της αντιπολίτευσης, το «όχι σε όλα» δεν στοιχειοθετεί πολιτική θέση. Εκφράζει μια στείρα άρνηση που ουδεμία σχέση έχει με τις αρχές της:
-περίσκεψης,
-της αυτοσυγκράτησης,
-της επίγνωσης
-και του πραγματισμού.
Το Νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα λογίζεται ως μια πραγματική μεταρρύθμιση η οποία διαμορφώνει ένα συνεκτικό σχέδιο το οποίο:
-εμπεριέχει διαδικασίες
-προβλέπει χρηματοδότηση και διακριτούς ρόλους,
-διαμορφώνει όργανα,
-χαράσσει στρατηγικές
-και δίνει αξία στη ρύθμιση που προωθούμε.
Είναι η δική μας πειστική απάντηση στη φράση που ακούγεται πολύ συχνά μετά από θεομηνίες ότι: «Δεν υπάρχει Κράτος».
Το Κράτος υπάρχει, είναι εδώ και έχει την παρρησία να διορθώνει παραλείψεις του παρελθόντος.
Επί της ουσίας, όπως εξήγησα το μεσημέρι της Δευτέρας στην αρμόδια Επιτροπή, το Σχέδιο Νόμου ανταποκρίνεται απόλυτα στις προκλήσεις της εποχής.
Παρεμβαίνει καταλυτικά στο υφιστάμενο:
-κατακερματισμένο
-και αναποτελεσματικό θεσμικό πλαίσιο,
δημιουργώντας έναν Εθνικό Μηχανισμό που:
-θα αποτυπώνει γρηγορότερα τις συνέπειες μιας θεομηνίας
-και θα καταβάλλει γρηγορότερα τις προβλεπόμενες αποζημιώσεις στους δικαιούχους.
Με λίγα λόγια βάζουμε τέλος στη γραφειοκρατία που ταλαιπωρεί τους πληγέντες.
Μέσω του ολοκληρωμένου καθεστώτος αποζημιώσεων των επιχειρήσεων που πλήττονται από φυσικές καταστροφές:
-αποκαθιστούμε
-και ενισχύουμε
τις πληττόμενες περιοχές, παρέχοντας παράλληλα τη δυνατότητα στις δοκιμαζόμενες επιχειρήσεις να επιστρέψουν νωρίτερα στη κανονικότητά τους.
Αυτό το πετυχαίνουμε:
-Με τη διαμόρφωση ενός συνεκτικού πλαισίου όσον αφορά στην επιχορήγηση των επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από θεομηνίες,
-με την ψηφιοποίηση των διαδικασιών,
-με το συντονισμό των μέτρων αποκατάστασης και στήριξης, ώστε η Πολιτεία να έχει πλήρη εικόνα για τις ανάγκες που πρέπει να καλύψει,
-με τη δημιουργία εξειδικευμένων επιχειρησιακών δομών,
-αλλά και με τη διαδικασία ελέγχου της όλης συνθήκης που διασφαλίζει την προάσπιση του δημόσιου συμφέροντος.
Εξίσου σημαντικό είναι ότι στο νομοσχέδιο γίνεται ειδική πρόβλεψη για την αποζημίωση των αγροτικών εκμεταλλεύσεων που ανήκουν σε μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, οι οποίοι θα αποζημιώνονται μέχρι ποσοστού 50% από την αποζημίωση την οποία θα λαμβάνουν οι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες.
Συνοψίζοντας, αγαπητοί συνάδελφοι, στην εποχή μας οι κοινωνίες και οι οικονομίες απειλούνται συχνά από αιφνίδιες και μεγάλης κλίμακας έκτακτες καταστάσεις ανάγκης, με άμεσο στόχο τον περιορισμό των αρνητικών συνεπειών.
Η Κυβέρνηση, έχοντας ανεπτυγμένη την αίσθηση:
-της ευθύνης
-και του καθήκοντος,
δρα ταχύτατα προκειμένου να δημιουργήσει ένα ασφαλές πλέγμα προστασίας για όσους συμπατριώτες μας βρεθούν αντιμέτωποι με θεομηνίες.
Πάντα με διαφάνεια, λογοδοσία και αποτελεσματικότητα!
Θα επαναλάβω ότι το κύριο ζητούμενο σε μια θεομηνία είναι η άμεση ενεργοποίηση του κρατικού μηχανισμού εντός ενός πλαισίου εθνικού συντονισμού.
Σήμερα κάνουμε ένα τολμηρό βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση δημιουργώντας τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την αποτελεσματική αντιμετώπιση μελλοντικών κρίσεων.
Ο πόνος που προκάλεσαν οι θεομηνίες στην πατρίδα μας στο πρόσφατο και μακρινό παρελθόν γίνεται σπόρος ώστε να μην ακουστεί ξανά πως το κράτος δεν είναι εδώ.
Ο ανθρώπινος πόνος και κόπος είναι ανυπολόγιστος!
Και άπαντες οφείλουμε να τον σεβόμαστε!
Πόσο μάλλον όταν συνάνθρωποι μας αντιμετωπίζουν κατάματα:
-το απρόοπτο της φυσικής καταστροφής
-και το καθολικό της ζημιάς.
Είμαι σίγουρος πως όλοι συμφωνούμε ότι οι θεομηνίες δεν έχουν πολιτικές προτιμήσεις. Υπήρχαν, υπάρχουν και θα συνεχίσουν να υπάρχουν.
Εκείνο που διαφέρει σε επίπεδο διακυβέρνησης είναι ο τρόπος διαχείρισής και αντιμετώπισής τους.
Εμείς δεν χάνουμε χρόνο!
Ενισχύσουμε τον κρατικό μηχανισμό,
-τον κινητοποιούμε,
-του προσδίδουμε μεγαλύτερο δυναμισμό
-και περισσότερη αποτελεσματικότητα,
δίνοντας έμφαση:
-στην πρώτη αντίδραση
-και στην εμπέδωση του αισθήματος εμπιστοσύνης των πολιτών προς την Πολιτεία.
Η συμφιλίωση πολίτη-κράτους είναι το μεγαλύτερο κέρδος που θα διασφαλίσουμε για την επόμενη ημέρα.
Μια συμφιλίωση η οποία θα καλλιεργήσει στην κοινωνία το αίσθημα:
-ασφάλειας,
-συνέπειας
-και σταθερότητας
που έχουν ανάγκη οι συμπολίτες μας.
Είναι αυτονόητο ότι η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας υπερψηφίζει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών.
Σας ευχαριστώ.