Κοινοβουλευτική Δράση

(Video) Ομιλία του Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας, κ. Θεόδωρου Καράογλου, στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής για το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με θέμα τη διοικητική συνεργασία στον τομέα της φορολογίας (30-08-2023)

Αρ. πρωτ.:2355/20.02.2023 Θεσσαλονίκη, 20 Φεβρουαρίου 2023 Προς Υπουργούς:-Οικονομικών, κο Χρήστο Σταϊκούρα-Εσωτερικών, κο Μάκη Βορίδη Ερώτηση«Ειδική ρύθμιση για την πλήρωση θέσεων του διαγωνισμού για την Α.Α.Δ.Ε.» Σε πλήρη εξέλιξη των διαδικασιών βρίσκεται ο γραπτός διαγωνισμός 1Γ/2022 του ΑΣΕΠ για την πλήρωση 822 θέσεων Πανεπιστημιακής, Τεχνολογικής και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με γραπτό διαγωνισμό στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), με στόχο να ενισχύσει τις υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής με νέα, καταρτισμένα στελέχη σε…

(Video) Ομιλία του Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας κ. Θ. Καράογλου στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Οικονομικών της Βουλής και το Σ/Ν του ΥΠΟΙΚ για την εξαγορά κατεχόμενων ακινήτων της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου (16-02-2023)

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
εκλεκτά μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών,
όλοι θα συμφωνήσουμε ότι η πολιτική πρέπει να κοιτάζει κατάματα υπαρκτά προβλήματα που προκλήθηκαν σε δύσκολες εποχές για το Κράτος και να δίνει λύσεις στα ζητήματα που ταλανίζουν μια κοινωνία.

Να προσφέρει διεξόδους, να «κλείνει πληγές» και να μη συντηρεί χρόνιες νεφελώδεις καταστάσεις τις οποίες κληροδοτεί από γενιά σε γενιά, μεταθέτοντας στους επόμενους την ευθύνη της οριστικής διευθέτησης.

Αυτό που μόλις περιέγραψα κάνει το Σχέδιο Νόμου που συζητούμε σήμερα, διότι επιλύει ένα διαχρονικό κοινωνικό πρόβλημα που αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς των κατεχόμενων δημόσιων ακινήτων που διαχειρίζεται το Υπουργείο Οικονομικών.

Ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου εξυπηρετεί στο ακέραιο το δημόσιο συμφέρον, αφενός γιατί προωθείται η αποτελεσματικότερη αξιοποίηση της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου προς όφελος της:
-τουριστικής,
-βιομηχανικής
-και αγροτικής ανάπτυξης της χώρας
και αφετέρου, διότι διευθετεί οριστικά εκκρεμείς υποθέσεις που αφορούν το ιδιοκτησιακό καθεστώς της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου.

Άρα, περιγράφοντας τη νομοθετική πρωτοβουλία που συζητούμε, θα έλεγα ότι έχει:
-κοινωνικό
-και αποκαταστατικό χαρακτήρα.

Μη σας ξενίζουν οι δυο λέξεις που χρησιμοποίησα...

Αυτή είναι η πραγματικότητα, η οποία γίνεται πράξη μέσω μιας σαφούς διαδικασίας αυστηρού ελέγχου εκ μέρους των αρμοδίων οργάνων η οποία διαλύει κάθε υπόνοια ότι ενδεχομένως θα υπάρξει μια γενική τακτοποίηση αυθαίρετων κατόχων με τη μαζική απονομή τίτλων κυριότητας σε καταπατητές.

Ας είμαστε ρεαλιστές...
Μιλούμε για ακίνητα τα οποία δεν μπορούν να αξιοποιηθούν από το Δημόσιο και τα οποία εάν η Πολιτεία τα διεκδικήσει για τυπικούς λόγους, είναι σίγουρο ότι θα επωμιστεί ένα μεγάλο διοικητικό βάρος για την επιβολή κυρώσεων και προστίμων.

Και ποιο θα είναι το αποτέλεσμα;
Ούτε τελική ανάλυση ούτε το ακίνητο θα αξιοποιηθεί,
ούτε το πρόστιμο καταβάλλεται, ούτε ο ιδιώτης που το χρησιμοποιεί αποβάλλεται.

Στο πλαίσιο αυτό ερχόμαστε να βάλουμε τάξη, θέτοντας σαφείς περιορισμούς και ευδιάκριτες προϋποθέσεις εξαγοράς ώστε τα εν λόγω ακίνητα να αποδοθούν στους πραγματικούς ιδιοκτήτες τους.

Η παρέμβαση μας αφορά:
-πολίτες και νομικά πρόσωπα που κατέχουν ακίνητο για 30 χρόνια με τίτλο υπέρ των ιδίων ή των δικαιούχων τους επί ακινήτων της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου.
-Πολίτες που κατέχουν αδιάλειπτα επί τουλάχιστον 40 χρόνια ακίνητο εφόσον σε αυτό βρίσκεται η κύρια κατοικία τους, η οποία καλύπτει τις στεγαστικές ανάγκες των ιδίων ή των οικογενειών τους.

Αλλά και πολίτες και νομικά πρόσωπα που κατέχουν επί τουλάχιστον 40 χρόνια ακίνητα, εφόσον σε αυτά ασκείται, όπως ανέφερα προηγουμένως, τουριστική, βιομηχανική, βιοτεχνική, εμπορική ή αγροτική δραστηριότητα.

Δεν θα πω περισσότερα για να μην καταχραστώ το χρόνο.

Ωστόσο, κρατείστε τα εξής στοιχεία. Από την τελευταία καταγραφή που έγινε το 2004 από το Υπουργείο Οικονομικών, προέκυψε ότι σε σύνολο 97.029 καταγεγραμμένων Δημόσιων και Ανταλλάξιμων κτημάτων, έχουν καταπατηθεί τα 89.928.

Το ποσοστό αγγίζει το 92%.

Σας τα παραθέτω, διότι είναι ενδεικτικά της κατάστασης που επικρατεί και παράλληλα αντικατοπτρίζει το διαχρονικό ζήτημα της περιφρούρησης της δημόσιας περιουσίας.

Συνυπολογίστε ακόμη την απαλλαγή:
-των αρμόδιων διοικητικών υπηρεσιών
-και των δικαστικών αρχών
από εκκρεμείς γραφειοκρατικές διαδικασίες και δίκες.

Όπως επίσης την εισροή σημαντικών εσόδων στον κρατικό προϋπολογισμό:
-τόσο άμεσα από την καταβολή του τιμήματος εξαγοράς,
-όσο και έμμεσα από την καταβολή του φόρου μεταβίβασης, του φόρου ακίνητης περιουσίας και φυσικά την περαιτέρω αξιοποίηση των υπό εξαγορά ακινήτων.

Κλείνω, με μια παρότρυνση προς όλους τους συναδέλφους. Ας πάψουμε, ως Πολιτεία, να κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλο μας...

Σας ευχαριστώ.

Αρ. πρωτ.: 2296/15.02.2023 Θεσσαλονίκη, 14 Φεβρουαρίου 2023Προς Υπουργό:-Αγροτικής Ανάπτυξης και Ανάπτυξηςκο. Γιώργο Γεωργαντά Ερώτηση «Πρόβλεψη αποζημιώσεων για τους παραγωγούς πυρηνόκαρπων του Ν. Θεσσαλονίκης» Στην ευρύτερη περιοχή του Σοχού στον Νομό Θεσσαλονίκης περισσότεροι από 30 παραγωγοί πυρηνόκαρπων (κεράσια, ροδάκινα) είδαν τις παραγωγές τους να καταστρέφονται από τις δυσχερείς για τις καλλιέργειες καιρικές συνθήκες συνεχείς βροχοπτώσεις και το χαλάζι την περίοδο Ιούλιος, Αύγουστος, Σεπτέμβριος 2022. Πρόκειται για την ίδια περίοδο που οι παραγωγοί…
Αρ. πρωτ.: 2199/13.02.2023 Θεσσαλονίκη, 13 Φεβρουαρίου 2023Προς Υπουργό:-Ανάπτυξης και Επενδύσεωνκο Άδωνη Γεωργιάδη Ερώτηση«Επανεξέταση των επιλέξιμων δαπανών του Αναπτυξιακού» Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος 4887/2022 αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο στήριξης και ανάπτυξης για τους επαγγελματίες και τις ιδιωτικές επενδύσεις, μέσω του οποίου δίνεται η δυνατότητα για προχωρήσουν στην ολιστική αναβάθμιση των εγκαταστάσεών τους και του εξοπλισμού που χρειάζονται, με στόχο τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους και την προσφορά προϊόντων υψηλού επιπέδου.Στο πλαίσιο…
Αρ. πρωτ.:2181/10.02.2023 Θεσσαλονίκη, 10 Φεβρουαρίου 2023 Προς:Υπουργό Οικονομικώνκ. Χρήστο Σταϊκούρα Ερώτηση«Να επανέλθουν οι 120 δόσεις για οφειλές στο Δημόσιο» Η παρούσα διεθνής οικονομική συγκυρία, που αποτελεί απότοκο του συνεχιζόμενου πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας, προκαλεί εύλογα οικονομική στενότητα σε χιλιάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις που προσπαθούν κάθε μήνα να καλύψουν έκτακτες δυσκολίες και ανάγκες που ανακύπτουν λόγω της ακρίβειας.Στο διάστημα αυτό η ακρίβεια αποδεικνύεται μια ιδιαίτερα επίπονη διαδικασία, χωρίς καμία χώρα να μπορεί να…

(Video) Δευτερολογία του Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας κ. Θ. Καράογλου στην Ολομέλεια της Βουλής και το Σ/Ν του ΥΠΕΣ με τίτλο «Πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και διαχείριση κινδύνου στο Δημόσιο τομέα» (17-01-2023)

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της δευτερολογίας

Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
θα είμαι ιδιαίτερα σύντομος στη δευτερολογία μου γιατί επιθυμώ η διαδικασία να προχωρήσει δίχως καθυστερήσεις οι οποίες θα έχουν ως αποτέλεσμα να κοιτούμε το... δέντρο και να χάνουμε το... δάσος.

Παρακολουθώ και ακούω με σεβασμό τις απόψεις όλων των συναδέλφων της αντιπολίτευσης.

Εξάλλου ο διάλογος είναι η χαρά της Δημοκρατίας...

Παρόλα αυτά αισθάνομαι ότι αντί να εστιάσουμε ως Σώμα στην ουσία του Σχεδίου Νόμου και στις σημαντικές θετικές αλλαγές που θα επιφέρει, εν τούτοις βλέπω τις άλλες πολιτικές δυνάμεις να αισθάνονται ότι πρέπει να λύσουν κάποιον πολιτικό... γόρδιο δεσμό.
Μου δίνουν την αίσθηση ότι είναι αυτοεγκλωβισμένες σε έναν κομματικό εγωισμό και ενώ κατά βάθος ξέρουν ότι πρέπει να υπερψηφίσουν το Σχέδιο Νόμου, φοβούνται μην κατηγορηθούν από την εκλογική τους βάση ότι συμπορεύονται με την Κυβέρνηση.

Με συγχωρείτε, αλλά η προσέγγισή σας είναι λάθος!

Το Εθνικό Συμβούλιο Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης αντανακλά την Ελλάδα του αύριο.

Αναγνωρίζει τα λάθη του χθες, τα διορθώνει ώστε να μην επαναληφθούν και θέτει τις βάσεις προκειμένου να μην έρθει ποτέ ξανά η στιγμή που θα πρέπει το Κράτος να διαχειριστεί μια δύσκολη στιγμή κατόπιν εορτής...

Λυπάμαι, μα έχετε πλήρη ένδεια θέσεων και προτάσεων για το μέλλον της χώρας.

Το αντιπολιτευτικό σας «οπλοστάσιο» στερείται επιχειρημάτων και πολιτικού λόγου.

Μην μπερδεύεστε... Το «όχι σε όλα» δεν είναι πολιτική θέση. Είναι η πολιτική κουλτούρα που σας διέπει...

Σε τρέχοντα πολιτικό χρόνο σας καλούμε να ψηφίσουμε ομόφωνα ένα νομοσχέδιο τομή στα ελληνικά χρονικά και εσείς αντί να βλέπετε τη λύση στο πρόβλημα, αναζητείται προβλήματα στη λύση...

Όπως κάνετε σε όλα τα ζητήματα...

Τα παραδείγματα είναι πολλά...

Διεκδικούμε να επιστρέψουν στην Ελλάδα τα γλυπτά του Παρθενώνα; Φωνάζετε ότι είναι «ανεπίτρεπτο»...

Αντιδρά η Βρετανίδα υπουργός Πολιτισμού στην διεκδίκησή μας; Φαντασιώνεστε πολιτική «σφαλιάρα» στον Πρωθυπουργό...

Με ποιόν είστε τέλος πάντων;

Διασύρετε τη χώρα στο εξωτερικό με τη δήθεν νεκρή Μαρία στον Έβρο και όταν αποδεικνύεται ότι ήταν fake news δεν έχετε το θάρρος, το πολιτικό ανάστημα να ζητήσετε συγγνώμη...

Αποκρυσταλλώνουμε το αλαλούμ με τις αρμοδιότητες μεταξύ Κράτους, Δήμων και Περιφερειών και εσείς τάσσεστε κατά...

Ποιες είναι οι αξίες σας; Ποιος ο προσανατολισμός σας;

Τι θέλετε; Τι επιδιώκετε;
Τον κρατοκεντρισμό;

Θέλετε ένα δυσκίνητο Κράτος;
Ένα αδύναμο Κράτος;
Ένα αδρανές Κράτος;
Ένα παθητικό Κράτος;
Ένα Κράτος που θα υψώνει απροσπέλαστα τείχη συγκεντρωτισμού;

Ένα Κράτος «όμηρο» της αλληλοεπικάλυψης αρμοδιοτήτων;

Ένα Κράτος που τη δύσκολη στιγμή ο ένας αρκείται να κοιτάζει τον άλλον και τους εμπλεκόμενους να σηκώνουν απορημένοι τους ώμους γιατί δεν ξέρουν τι πρέπει να κάνουν;

Ένα Κράτος που θα δεν αλλάξει ποτέ γιατί σήμερα είναι «κομμένο και ραμμένο» στα μέτρα σας;

Για να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους...

Ξεχάστε όσα ξέρατε μέχρι σήμερα...

Η Ελλάδα αλλάζει προς το καλύτερο και αυτή η μεταμόρφωση φέρει τη σφραγίδα της Νέας Δημοκρατίας.
Ακόμα και αν δεν υπερψηφίσετε την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση αυτή θα γίνει Νόμος του Κράτους με τις δικές μας ψήφους.

Δεν ισχυρίζομαι ότι όλα τα ζητήματα θα λυθούν δια μαγείας. Όμως κάνουμε ένα αποφασιστικό πρώτο βήμα. Και αυτός ο Νόμος θα είναι εδώ να υπενθυμίζει στους συμπατριώτες μας πως την ώρα της ψηφοφορίας στη Βουλή οι συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ είπαν «όχι» γιατί δεν ακούν τα «θέλω» και τα «πρέπει» της εποχής.

Ένα θέλετε σύγχρονο Κράτος με έντονα αποκεντρωμένο χαρακτήρα και με ισχυρούς θεσμούς διοίκησης στην αυτοδιοίκηση πρώτου και δεύτερου βαθμού, που θα βρίσκονται στην υπηρεσία του πολίτη, υπερψηφίστε. Διαφορετικά χαμηλώστε τους τόνους...

Σας ευχαριστώ.

(Video) Ομιλία του Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας κ. Θ. Καράογλου στην Ολομέλεια της Βουλής και το Σ/Ν του ΥΠΕΣ με τίτλο «Πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και διαχείριση κινδύνου στο Δημόσιο τομέα» (17-01-2023)

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας

Κύριε Πρόεδρε,
Κύριοι Υπουργοί,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
η χρηστή διακυβέρνηση είναι αναγκαιότητα των καιρών, διότι διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στο μέλλον μιας κοινωνίας.

Υπό αυτήν τη θεώρηση των πραγμάτων, κάθε Κυβέρνηση που σέβεται τους πολίτες και υπηρετεί με συνέπεια τον όρκο που έδωσε, οφείλει να λαμβάνει υπ'όψιν της, όχι μόνο τις διοικητικές αλλαγές που επιφέρουν οι αποφάσεις της, αλλά:
-και τον ηθικό
-και τον κοινωνικό αντίκτυπό τους.

Να «χτίζει» σχέσεις εμπιστοσύνης!

Να κινητοποιεί τους πολίτες προς ένα συλλογικό όραμα!

Να εμπνέει σε όλους:
-τη συμμετοχή,
-τη συνεργασία
-και τη συνυπευθυνότητα.

Παράλληλα:
-να θωρακίζει την ορθότητα των αποφάσεων της,
-να διασφαλίζει τη νομιμότητα των ενεργειών της
-και τέλος να έχει επίγνωση του βαθύτατου κοινωνικού ρόλου που επιτελεί.

Η πατρίδα μας βρίσκεται ενώπιον εξαιρετικά σημαντικών προοπτικών και σύνθετων προκλήσεων οι οποίες απαιτούν το Κράτος να εφαρμόζει ενιαία πολιτική σε όλες τις βαθμίδες διοίκησης.

Μιλώ για πολιτική που θα ασκείται με ομοιογενή τρόπο.

Για πολιτική που δεν θα επιτρέπει τις παρερμηνείες!

Η οποία:
-θα βγαίνει μπροστά από τα γεγονότα,
-θα οδηγεί τις εξελίξεις
-και θα προλαμβάνει ανεπιθύμητες καταστάσεις.

Όλες και όλοι έχουμε γίνει:
-μάρτυρες
-ή ... θύματα
μιας πλημμύρας ή μιας σφοδρής χιονόπτωσης.

Όλες και όλοι έχουμε ζήσει το αλαλούμ με τις... μη αρμοδιότητες:
-ενός Υπουργείου,
-ενός Δήμου
-και μιας Περιφέρειας.

Όλες και όλοι έχουμε ζήσει τη... βολική ανταλλαγή «πυρών» για τις... άβολες ευθύνες που βαραίνουν ένα Κράτος που φέρει (δικαίως πολλές φορές είναι η αλήθεια) την ταμπέλα του... δυσκίνητου.
Τότε που το Κράτος αδυνατεί να ανταποκριθεί στις στοιχειώδεις υποχρεώσεις του και οι εμπλεκόμενοι αναζητούν προσωπικό καταφύγιο στο χάος του:
-καταμερισμού αρμοδιοτήτων,
-των επικαλύψεων
-και της απουσίας σαφούς προσδιορισμού του «ποιος κάνει τι».

Σε αυτά τα κακώς κείμενα που τόσο:
-«τραυματίζουν» τη δημόσια διοίκηση,
-ενισχύουν τη γραφειοκρατία,
-λειτουργούν αντιαναπτυξιακά
-και ταλαιπωρούν τους πολίτες επί δεκαετίες,
ήρθε η στιγμή να μπει οριστικό τέλος!

Και το επιτυγχάνουμε αναπτύσσοντας μεταξύ Κράτους, Δήμων και Περιφερειών μια κοινή αντίληψη για:
-τους στόχους,
-το περιεχόμενο
-και τη διαδικασία
μιας καινοτόμας μεταρρύθμισης η οποία έρχεται να συγχρονίσει και να εκσυγχρονίσει όλους τους φορείς του Δημόσιου τομέα.

Επί της ουσίας, το Σχέδιο Νόμου για την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση που συζητούμε στην Ολομέλεια, ξετυλίγει το μπερδεμένο κουβάρι του Κράτους.

Πιάνουμε το νήμα από την αρχή, ούτως ώστε ο κρατικός μηχανισμός να γίνει πιο ευέλικτος στη λήψη των αποφάσεων και πιο άμεσος στην εφαρμογή τους.

Η απάντηση σε αυτό το άλυτο -για δεκαετίες- ζήτημα λέγεται «Εθνικό Σύστημα Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης».

Μέσω αυτού αποκρυσταλλώνουμε τις αρμοδιότητες σε όλα τα επίπεδα κρατικής λειτουργίας, προχωρώντας:
-στον εξορθολογισμό
-και τη βελτιστοποίηση
του συντονισμού μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων του δημόσιου τομέα, με τη θέσπιση ενιαίων κανόνων για την κατανομή αρμοδιοτήτων και τη μεταφορά τους μεταξύ φορέων του δημοσίου τομέα ανεξαρτήτως επιπέδου διακυβέρνησης.

Με το Νομοσχέδιο χαρτογραφούμε για πρώτη φορά όλες τις αρμοδιότητες ανά φορέα και ανά επίπεδο διακυβέρνησης.

Περιγράφοντας με απλά λόγια την όλη διαδικασία, εξηγώ ότι στόχος μας είναι σε πρώτη φάση να προχωρήσουμε σε ένα «νοικοκύρεμα» των αρμοδιοτήτων και ακολούθως:
-να εντοπιστούν
-και να απεμπλακούν
οι επικαλύψεις που δημιουργούν το πρόβλημα.

Σε δεύτερη φάση θα προχωρήσουμε στην αντιστοίχιση των αρμοδιοτήτων με τους εμπλεκόμενους φορείς ανά επίπεδο διακυβέρνησης.

Άρα, δημιουργούμε έναν αποτελεσματικό μηχανισμό ο οποίος αρχικά θα αξιολογήσει τις αρμοδιότητες που έχει κάθε φορέας και στη συνέχεια θα προχωρήσει στην προσεκτική κατανομή τους ανά φορέα σε:
-εθνικό,
-περιφερειακό
-και τοπικό επίπεδο.

Με αυτόν τον τρόπο:
-κάθε αρχή,
-κάθε υπηρεσία,
θα γνωρίζει επακριβώς:
-τι πρέπει να κάνει
-και πώς να το κάνει!

Το ανέφερα στην πρώτη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, το επαναλαμβάνω και στην Ολομέλεια: Θα υπάρξει και ευθύνη και λογοδοσία του καθενός έναντι της αρμοδιότητας του.

Κάθε ένας δημόσιος λειτουργός πρέπει να γνωρίζει επακριβώς τα καθήκοντά του και να τα επιτελεί στο ακέραιο.

Ασάφειες και άγνοια δεν νοούνται σε μια οργανωμένη, σε μια υπεύθυνη Πολιτεία.

Πόσο μάλλον κενά στο περιεχόμενο των αρμοδιοτήτων.
Μέσα από αυτήν τη σύνθετη αλλά αναγκαία διαδικασία επιτυγχάνουμε κάτι που ακόμη και σήμερα είναι το μεγάλο ζητούμενο:
-πρώτον ανοίγουμε το δρόμο και διευκολύνουμε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης να αναπτύξουν λειτουργικές επιχειρησιακές συνέργειες
-και δεύτερον ενισχύσουμε την εμπιστοσύνη των πολιτών στους θεσμούς!

Στους θεσμούς, οι οποίοι υπενθυμίζω ότι δεν ανήκουν στα κόμματα, αλλά στην κοινωνία.

Στους θεσμούς που λειτουργούν ως πρότυπα συμπεριφοράς:
-νοικοκυρεύουν
-και τυποποιούν
το δημόσιο βίο, επιτρέποντας σε όλους εμάς να συνεργαζόμαστε με μακροσκοπικό επίπεδο.

Ξέρετε, η πατρίδα μας έχει ανάγκη ένα νέο παράδειγμα....

Να περάσουμε από το «έλα μωρέ, έτσι γίνονται τα πράγματα», στο «έτσι πρέπει να γίνονται τα πράγματα».

Από τη στιγμή, λοιπόν, που όλοι αντιλαμβανόμαστε πως οι συμπολίτες μας χάνουν την πίστη τους στον τρόπο λειτουργίας του Κράτους, είναι:
-ευθύνη,
-καθήκον
-και υποχρέωσή μας να επανεξετάσουμε και να διορθώσουμε όσα γίνονται με λάθος τρόπο.

Ώστε:
-να συνεργαζόμαστε καλύτερα,
-να συντονιζόμαστε καλύτερα
-και να κληροδοτήσουμε στις επόμενες γενιές μια Ελλάδα καλύτερη από αυτήν που μας παρέδωσαν οι προηγούμενες γενιές.

Το «Εθνικό Σύστημα Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης» υπηρετεί αυτό το πρόσταγμα της εποχής.

Το καταφέρνει γιατί οι δημόσιες πολιτικές:
-καταγράφονται,
-κατηγοριοποιούνται,
-κατανέμονται
και εφεξής θα εποπτεύονται:
-ανά επίπεδο διοίκησης,
-ανά τομέα
-και θεματικό αντικείμενο,
με σκοπό τη βελτιστοποίηση του συντονισμού και της παράλληλης λειτουργίας της κεντρικής δημόσιας διοίκησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Για το λόγο αυτόν χρειάζονται τα κατάλληλα «εργαλεία».

Τον συνολικό συντονισμό του νέου διοικητικού πλέγματος αναλαμβάνει ως «Συντονιστής» ο εκάστοτε Υπουργός Εσωτερικών.

Στις αρμοδιότητές του είναι:
-η παρακολούθηση θεμάτων που αφορούν στην υλοποίηση του Εθνικού Συστήματος Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης,
-ο συντονισμός, η παρακολούθηση και η αξιολόγηση του έργου των εμπλεκόμενων φορέων του δημόσιου τομέα το οποίο συνδέεται με την προώθηση και ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του Εθνικού Συστήματος Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης
-και φυσικά η εποπτεία και η καθοδήγηση του «Κεντρικού Σημείου Αναφοράς».

Ως «Κεντρικό Σημείο Αναφοράς» που θα έχει την επιχειρησιακή ευθύνη της υλοποίησης του νέου συστήματος, ορίζεται ο εκάστοτε Γενικός Γραμματέας Ανθρωπίνου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα του Υπουργείου Εσωτερικών.

Θα:
-υποδέχεται,
-χειρίζεται
-και αξιολογεί θέματα που άπτονται της υλοποίησης του Εθνικού Συστήματος Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης.

Υπό το πρίσμα αυτό, αναπτύσσονται και οι νέοι ρόλοι των εκπροσώπων των λοιπών εμπλεκομένων φορέων ως «Επιμέρους Σημεία Αναφοράς».

Ακολούθως, συστήνεται ένα γνωμοδοτικό όργανο, το «Εθνικό Συμβούλιο Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης» με κύριο σκοπό τη διατύπωση απόψεων και εισηγήσεων προς τον Υπουργό Εσωτερικών αναφορικά με θέματα ανακατανομής και μεταφοράς αρμοδιοτήτων μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων διακυβέρνησης.

Βάσει όσων προβλέπονται στο «Εθνικό Συμβούλιο Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης», καθιερώνεται σύστημα στο οποίο οι ασκούμενες δημόσιες πολιτικές:
-ταξινομούνται σύμφωνα με το Διεθνές Πρότυπο «COFOG»,
-καταγράφονται, κατηγοριοποιούνται, κατανέμονται και εποπτεύονται με σκοπό τη βελτιστοποίηση:
-του συντονισμού,
-της διάδρασης
-και της συλλειτουργίας των διαφορετικών επιπέδων διακυβέρνησης.

Από τη στιγμή που φέρει τον τίτλο «Εθνικό Συμβούλιο», είναι αυτονόητο ότι η συμμετοχή θα πρέπει να είναι ευρεία και αντιπροσωπευτική.

Αυτό συνεπάγεται ότι θα απαρτίζεται από καταρτισμένα στελέχη. Πιο συγκεκριμένα, Πρόεδρος θα είναι ο Γενικός Γραμματέας Ανθρωπίνου Δυναμικού Δημόσιου Τομέα του Υπουργείου Εσωτερικών.
Επίσης θα συμμετέχει:
-ο Γενικός Γραμματέας Εσωτερικών και Οργάνωσης του Υπουργείου Εσωτερικών,
-ένας εκπρόσωπος της Γενικής Διεύθυνσης Αποκέντρωσης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών.
-ένας εκπρόσωπος της Γενικής Γραμματείας Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων της Προεδρίας της Κυβέρνησης,
-ένας εκπρόσωπος της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού της Προεδρίας της Κυβέρνησης,
-ένας εκπρόσωπος της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών,
-ένας εκπρόσωπος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος,
-ένας εκπρόσωπος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος,
-και ένας εκπρόσωπος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους που υπηρετεί στο Υπουργείο Εσωτερικών.

Σε ό,τι αφορά την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα του «Εθνικού Συστήματος Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης», συνιστάται το «Επιχειρησιακό Κέντρο Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης», το οποίο υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση Δημοσίων Οργανώσεων της Γενικής Γραμματείας Ανθρωπίνου Δυναμικού Δημόσιο Τομέα.

Όπως ανέφερα νωρίτερα αυτό είναι που θα αναλάβει τη διαρκή:
-καταγραφή,
-κατηγοριοποίηση
-και κατανομή
των αρμοδιοτήτων των εμπλεκομένων φορέων.

Μάλιστα, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του εν λόγω οργάνου εμπίπτει:
-η επιστημονική,
-τεχνική
-και διοικητική υποστήριξη του «Εθνικού Συμβουλίου Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης» και του Υπουργού Εσωτερικών ως «Συντονιστή».
Άλλωστε, με το Σχέδιο Νόμου που συζητούμε προβλέπεται η κατά περίπτωση συγκρότηση «Συντονιστικών Οργάνων Υλοποίησης Δημόσιας Πολιτικής» σε επιμέρους θεματικές.

Έτσι, όταν προκύπτουν σημαντικά ζητήματα προς επίλυση και εμπλέκονται πολλοί συναρμόδιοι φορείς ανεξαρτήτως επιπέδου διακυβέρνησης, θα υπάρχουν γενικοί όροι και κοινή μεθοδολογία συντονισμού των κατά περίπτωση εμπλεκομένων, σύμφωνα με τις αρχές του «Εθνικού Συστήματος Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης».

Για παράδειγμα, στην περίπτωση που χρειαστεί να διαχειριστούμε ξανά μια πυρκαγιά ή ένα έντονο καιρικό φαινόμενο, με την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση όλες οι κρατικές υπηρεσίες θα βρίσκονται σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα.

Θα γνωρίζουμε εκ των προτέρων ποιος εμπλεκόμενος φορέας έχει την αντικειμενική ευθύνη.
Θα γνωρίζουμε εκ των προτέρων ποιος κάτι τι...

Και κατ' επέκταση, μέσα από τον εντοπισμό των επιχειρησιακών συνεργειών μεταξύ των φορέων θα βελτιωθεί αισθητά η διάδραση μεταξύ τους κατά περίπτωση.

Εξυπακούεται ότι η ανακατανομή αρμοδιοτήτων θα συνδυαστεί με ανακατανομή πόρων, κάτι που είναι αναγκαία συνθήκη ώστε να μετουσιωθεί σε επιχειρησιακό αντίκρισμα επί του πεδίου.

Ακόμη, είναι σημαντικό ότι το όλο εγχείρημα θα υποστηριχθεί ψηφιακά μέσα από την ανάπτυξη ολοκληρωμένου ψηφιακού πυλώνα ο οποίος θα συμπεριλάβει τα δεδομένα για:
-τους φορείς,
-τις αρμοδιότητες
-και τις διατάξεις που τις διέπουν.

Όλα τα στοιχεία που θα εισάγονται θα επικαιροποιούνται σε διαρκή βάση από όλους τους φορείς της δημόσιας διοίκησης.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
ο μηχανισμός που μόλις σας περιέγραψα θα παρέχει από εδώ και στο εξής τη δυνατότητα στο Κράτος να δει τον εαυτό του με:
-αυτοπεποίθηση,
-αποφασιστικότητα,
-αισιοδοξία,
-πίστη.

Αφήνουμε πίσω τα βαρίδια:
-της καθυστέρησης
-και της αδράνειας,
γεγονός που μας επιτρέπει να τραβήξουμε διαχωριστική γραμμή με το χθες.

Η ανάληψη της ευθύνης είναι πράξη γενναιότητας και υγιούς λειτουργίας της Δημοκρατίας.

Είναι πράξη υπεύθυνης πολιτικής και υπεύθυνων πολιτικών!

Η Νέα Δημοκρατία, ως δύναμη:
-ευθύνης,
-σοβαρότητας
-και συνέπειας
υπερψηφίζει την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση ανοίγοντας το δρόμο στην Ελλάδα να περάσει στη νέα εποχή.

Εμείς πράττουμε το εθνικό μας καθήκον!

Εκφράζοντας όλους τους συναδέλφους της μεγάλης μας παράταξης, ζητώ και από τους συναδέλφους της αντιπολίτευσης να ψηφίσουν με γνώμονα το κοινό καλό.

Οι μεταρρυθμίσεις δεν έχουν χρώματα, ούτε κόμματα. Αφορούν την κοινωνία και εφαρμόζονται για αυτήν.

Βάλτε το εθνικό συμφέρον πάνω από τον κομματικό εγωισμό. Αξίζει αυτό το νομοσχέδιο να εγκριθεί ομόφωνα.

Σας ευχαριστώ.

(Video) Ομιλία του Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας κ. Θ. Καράογλου στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης της Βουλής και το Σ/Ν του ΥΠΕΣ με τίτλο «Πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και διαχείριση κινδύνου στο Δημόσιο τομέα» (16-01-2023)

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
ορθή και χρηστή διακυβέρνηση είναι εκείνη που με όρους μέλλοντος τραβά διαχωριστικές γραμμές απέναντι στο περιβάλλον του χθες.

Γιατί πρόοδος δεν είναι ο πειραματισμός με πολιτικές αμφιβόλου αποτελεσματικότητας, αλλά να «χτίζουμε» το καινούργιο σε στέρεες βάσεις προς όφελος των πολιτών.

Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, με Πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη, επέλεξε από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τα καθήκοντά της να ηγηθεί της προσπάθειας για την Ελλάδα του 2030.

Το πράττουμε με αίσθημα ευθύνης, υλοποιώντας ένα εθνικό πρόγραμμα ανασυγκρότησης το οποίο είναι:
-φιλόδοξο,
-ρεαλιστικό
-και κοινωνικό.

Ανασχεδιάζουμε τις δομές του Κράτους:
-υπηρετώντας τις ανάγκες των πολιτών,
-αντιμετωπίζοντας τις κρίσιμες προκλήσεις της εποχής
-και εγγυώμενοι το μέλλον
ώστε Κυβέρνηση, Δήμαρχοι και Περιφερειάρχες να συγκροτήσουμε μια ισχυρή ομάδα!

Η νέα προσέγγιση που εισάγουμε βασίζεται σε ένα πραγματικά αποκεντρωμένο μοντέλο:
-με ξεκάθαρες αρμοδιότητες για κάθε εμπλεκόμενο φορέα
-και τη στήριξη του κεντρικού Κράτους,
-για την εκπλήρωση των απαιτήσεων της κοινωνίας.

Μονάχα με αυτόν τον τρόπο δεν θα επαναληφθούν οι δυσλειτουργίες που κάνουν δύσκολη την καθημερινότητα της δημόσιας διοίκησης και εγκλωβίζουν τις υπηρεσίες:
-στον λαβύρινθο της γραφειοκρατίας
-και της αλληλοεπικάλυψης αρμοδιοτήτων.

Μονάχα με αυτόν τον τρόπο δεν θα χρειαστεί να ξανακουνήσει ο ένας φορέας το δάκτυλο στον άλλον.

Για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, αποκέντρωση σημαίνει ισχυρή αυτοδιοίκηση!

Ερχόμαστε, λοιπόν, να ξεκαθαρίσουμε το θέμα των σχέσεων των τριών εμπλεκόμενων φορέων:
-Κράτους,
-Δήμων,
-Περιφέρειας,
προσδιορίζοντας με σαφήνεια τις αρμοδιότητες και τον τρόπο λειτουργίας των διαφορετικών επιπέδων διοίκησης.

Η μεταρρύθμιση της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης έχει τρεις διαστάσεις:
-επιχειρησιακή,
-θεσμική,
-αλλά και οικονομική,
διότι με αυτόν τον τρόπο ανοίγει ο δρόμος της αποτελεσματικής διοίκησης σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης. Και αυτό προϋποθέτει συνεννόηση...

Συνθέτουμε νέες πολιτικές για να εγγυηθούμε μια καλύτερη και σύγχρονη Ελλάδα!

Για να πάμε μπροστά με:
-συνοχή,
-αλληλεγγύη,
-προοπτική
-και πάνω από όλα με καθαρό ορίζοντα.

Όπου ο καθένας θα ξέρει τι κάνει και μέχρι που φτάνουν τα όρια των αρμοδιοτήτων του.

Και μιας ο λόγος για την κυβερνησιμότητα, με τροπολογία δίνουμε λύση και στο ζήτημα της κυβερνησιμότητας των Δήμων, μετά την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Αυτήν ήταν, άλλωστε, η παρακίνηση των εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Να τους «λύσουμε τα χέρια» και να βάλουμε τέλος στην αναστάτωση.

Η Κυβέρνηση θα συμμορφωθεί απολύτως στην απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, κάνοντας το καλύτερο δυνατόν για τη διασφάλιση της κυβερνησιμότητας.

Όπως έχει επισημάνει ο Υπουργός Εσωτερικών, κ. Βορίδης, οι συνθέσεις της Οικονομικής Επιτροπής και της Ποιότητας Ζωής θα μείνουν ως έχουν με βάση την ισχύουσα διάταξη, αλλά θα υπάρξει παρέμβαση σε σχέση με την κατανομή των αρμοδιοτήτων, αφού ορισμένες θα επιστρέψουν στα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια.
Με δεύτερη τροπολογία λύνουμε και το ζήτημα που αφορά στους εργαζόμενους στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο σπίτι».

Αυτό σημαίνει ότι ανοίγει ο δρόμος να προχωρήσει άμεσα και χωρίς εμπλοκή η ολοκλήρωση των διαδικασιών διορισμού όσων εργαζομένων του προγράμματος που είχαν μείνει εκτός των οριστικών πινάκων της προκήρυξης 4Κ/2020 του ΑΣΕΠ.

Με την παρέμβασή μας παύει να υπάρχει το «κόλλημα» διορισμού για όλους τους εργαζόμενους του «Βοήθεια στο σπίτι» που είχαν υποβάλλει αίτηση συμμετοχής στην παραπάνω προκήρυξη.

Οι μόνοι που μένουν εκτός είναι 162 εργαζόμενοι στο πρόγραμμα οι οποίοι δεν πληρούσαν τις τυπικές προϋποθέσεις προκειμένου να υποβάλλουν τη σχετική αίτηση συμμετοχής.

Συνοψίζοντας, το Σχέδιο Νόμου που εισηγούμαι εκ μέρους της Κυβέρνησης αποτελεί μια ριζική μεταρρύθμιση που έλειψε τα προηγούμενα χρόνια.

Είναι μια αναγκαία μεταρρύθμιση που διευθετεί οριστικά το τεράστιο ζήτημα της αλληλοεπικάλυψης αρμοδιοτήτων.

Εμείς την υπερψηφίζουμε γιατί πρώτα και πάνω από όλα υπηρετεί την κοινωνία.

Προσδοκώ, έστω την τελευταία στιγμή, στην Ολομέλεια, να παραμερίσετε τις μικροκομματικές σκοπιμότητες και να πράξετε το αυτονόητο.

Να συνταχθείτε στον αγώνα για το κοινό καλό.
Να βάλετε το εθνικό συμφέρον πάνω από τον κομματικό εγωισμό.

Σας ευχαριστώ.

(Video) Ομιλία του Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας κ. Θ. Καράογλου στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης της Βουλής, επί των άρθρων του Σ/Ν του ΥΠΕΣ με τίτλο «Πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και διαχείριση κινδύνου στο Δημόσιο τομέα» (12-01-2023)

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας

Κύριε Υπουργέ Εσωτερικών,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Στην πρώτη μας συνεδρίαση άκουσα με προσοχή όλες τις τοποθετήσεις και τις παρατηρήσεις των εισηγητών των κομμάτων της αντιπολίτευσης επί του Σχεδίου Νόμου για την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και τη διαχείριση του κινδύνου στο δημόσιο τομέα.

Οφείλω να παραδεχθώ ότι η ρητορική ήταν «πλούσια». Παρόλα αυτά ήταν:
-πολύλογη
-και ακατάσχετη,
δίχως να προσθέτει και να προσφέρει στον δημόσιο διάλογο.

Κλείνοντας την πρώτη τοποθέτησή μου είχα αναφέρει ότι η Ελλάδα προχωρά μπροστά προτάσσοντας δυο λέξεις-κλειδιά αναφορικά με το μέλλον της.

Χρησιμοποίησα τις λέξεις:
-αποκέντρωση
-και στοχοπροσήλωση.

Μακάρι να μπορούσα να προσθέσω και τη «συμπόρευση», μα δεν τη βλέπω να είναι διάχυτη στην αίθουσα.

Ειλικρινά απορώ γιατί συνεχίζεται τα «όχι» και τα «παρών» απέναντι στην κοινωνία και τις ανάγκες της. Διότι, δεν χωρά καμία αμφιβολία ότι το Σχέδιο Νόμου που συζητούμε θα λειτουργήσει ως «καταλύτης» για τις επιχειρησιακές δυνατότητες της ελληνικής δημόσιας διοίκησης.

Είναι μια πραγματική μεταρρύθμιση, μια ουσιαστική μεταρρύθμιση, για να απαντήσω στον ισχυρισμό του καλού συναδέλφου του ΣΥΡΙΖΑ του κ. Τόλκα.

Αυτό που λέω είναι ότι στην πρωτοβουλία που αναλάβαμε δημιουργείται ένας μηχανισμός «γέφυρα» που διευθετεί, ενώνει αν προτιμάται:
-συστημικά
-και επιχειρησιακά ζητήματα
μεταξύ του Επιτελικού Κράτους και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Θα ήταν αφελές να ισχυριστεί κανείς ότι η πολυεπίπεδη διακυβέρνηση θα παράγει εντυπωσιακά απτά αποτελέσματα την επομένη της ψήφισής της. Όμως δεν χωρά καμία αμφιβολία ότι θέτουμε ισχυρά θεμέλια ώστε να μπει επιτέλους τάξη στην πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων από τα πολύ απλά έως τα πολύ σύνθετα ζητήματα.

Και για να περάσω στη συζήτηση επί των άρθρων ο προγραμματισμός μας βασίζεται σε τρία στάδια, όπως τα εξήγησε ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Βορίδης:
-Πρώτον οι καταστροφές,
-δεύτερον τα νερά, οι υδάτινοι πόροι,
-τρίτον οι αρμοδιότητες των αποκεντρωμένων διοικήσεων και η σχέση τους με την περιφερειακή αυτοδιοίκηση και την αυτοδιοίκηση δεύτερου βαθμού.

Το Σχέδιο Νόμου αποτελείται από 28 άρθρα και χωρίζεται σε τρία μέρη.

Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει 18 άρθρα και αφορά το Εθνικό Σύστημα Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης. Σε σχέση με αυτό, ως βασικοί βραχυπρόθεσμοι στόχοι περιγράφονται:
-η θέσπιση ενιαίων κανόνων για την κατανομή αρμοδιοτήτων και για τη μεταφορά μεταξύ φορέων του δημοσίου τομέα ανεξαρτήτως επιπέδου διακυβέρνησης.

Επίσης:
-ο εξορθολογισμός και η βελτιστοποίηση του συντονισμού μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων του δημοσίου τομέα,
-καθώς και η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης στη χώρα.

Το πρώτο άρθρο αναφέρει ότι θεσμοθετείται ένα νέο υπόδειγμα κυβερνησιμότητας, σύμφωνα με τις αρχές και τη στοχοθεσία της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης.

Το δεύτερο άρθρο ορίζει τα θεσμικά όργανα για την υλοποίηση του Εθνικού Συστήματος Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης, καθορίζει τα απαραίτητα επιχειρησιακά εργαλεία, θέτει τις γενικές αρχές του συστήματος και προβλέπει τη μεθοδολογία κατανομής και ανακατανομής ή μεταφοράς των αρμοδιοτήτων των φορέων του δημοσίου τομέα.

Το τρίτο άρθρο εξειδικεύει τον τρόπο λειτουργίας του νέου μηχανισμού και το τέταρτο το πεδίο εφαρμογής στον δημόσιο τομέα, καθώς και σε όλα τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου του δημόσιου τομέα, ανεξαρτήτως της υπαγωγής τους στη Γενική Κυβέρνηση.

Το πέμπτο άρθρο περιγράφει τα θεσμικά όργανα για την υλοποίηση του Εθνικού Συστήματος Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης. Το έκτο θέτει τις γενικές αρχές του και το έβδομο τη λειτουργική εξηγεί τη λειτουργική ταξινόμηση των δημοσίων πολιτικών κατά το Εθνικό Σύστημα Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης.

Στο όγδοο άρθρο γίνεται αναφορά στη μεθοδολογία κατανομής των αρμοδιοτήτων στα επίπεδα διακυβέρνησης. Η όλη διαδικασία, όπως έχετε διαβάσει, θα πραγματοποιηθεί σε δυο στάδια.

Στα άρθρα εννιά, δέκα και έντεκα περιγράφονται με σαφήνεια οι αρμοδιότητες:
-του Συντονιστή του Εθνικού Συστήματος Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης,
-του Κεντρικού Σημείου Αναφοράς
-και των Επιμέρους Σημείων Αναφοράς.

Ακολουθεί το άρθρο δώδεκα στο οποίο αναλύεται η σύσταση του Εθνικού Συμβουλίου Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης για να πάμε μετά στο άρθρο δεκατρία όπου περιγράφονται επ' ακριβώς οι αρμοδιότητες του.

Ακολουθεί το άρθρο δεκατέσσερα που περιγράφεται η λειτουργία του Εθνικού Συμβουλίου Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης και στο άρθρο δεκαπέντε γίνεται λόγος για τη διαδικασία ανακατανομής ή μεταφοράς των αρμοδιοτήτων με Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου.

Τα τρία τελευταία άρθρα του πρώτου μέρους είναι τα άρθρα δεκαέξι, δεκαεπτά και δεκαοκτώ.
Στο άρθρο δεκαέξι εξηγείται τι είναι και πως θα λειτουργεί το Επιχειρησιακό Κέντρο Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης και στο άρθρο δεκαεπτά το καθεστώς λειτουργίας των Συντονιστικών Οργάνων Υλοποίησης της Δημόσιας Πολιτικής.

Τέλος, το άρθρο δεκαοκτώ περιλαμβάνει εξουσιοδοτικές διατάξεις.

Στο δεύτερο μέρος του Σχεδίου Νόμου, αυτό δηλαδή της διαχείρισης κινδύνων, ως βραχυπρόθεσμοι στόχοι περιγράφονται μεταξύ άλλων:
-η ανάπτυξη ενός ενιαίου θεσμικού και οργανωτικού πλαισίου για τη λειτουργία διαχείρισης κινδύνων που αφορά σε όλους τους φορείς του δημόσιου τομέα και η συμπλήρωση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου για το Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου.

Ακόμη:
-η σύσταση ή ο ορισμός οργάνων διαχείρισης κινδύνων,
-η συμμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας της διαχείρισης κινδύνων με τα αντίστοιχα διεθνή πρότυπα
-και η δημιουργία μητρώου κινδύνων σε όλους τους φορείς του δημοσίου τομέα με στόχο τη συστηματική παρακολούθηση της εξέλιξης των κινδύνων και της αποτελεσματικότητας των δικλίδων ελέγχου που εφαρμόζονται για την αντιμετώπισή τους.

Τέλος, αναλύεται πως θα γίνεται η συλλογή στοιχείων και πληροφοριών στο Κεντρικό Αποθετήριο Κινδύνων Διαφθοράς που τηρείται στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας, με στόχο τον εντοπισμό των πεδίων πολιτικής, λειτουργιών και διαδικασιών υψηλού κινδύνου εκδήλωσης φαινομένων διαφθοράς και απάτης και τον σχεδιασμό πολιτικών και προγραμμάτων καταπολέμησης της διαφθοράς.

Πιο συγκεκριμένα, στο άρθρο δεκαεννιά εξηγείται οτι σκοπός είναι η ανάπτυξη πλαισίου διαχείρισης κινδύνων ως δομικού στοιχείου του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου των φορέων του δημόσιου τομέα.

Στο άρθρο είκοσι ορίζονται:
-η πολιτική,
-το πλαίσιο,
-η διαδικασία
-και τα όργανα διαχείρισης κινδύνων και προβλέπεται η λειτουργία Μητρώου Κινδύνου και Κεντρικού Αποθετηρίου Κινδύνων Διαφθοράς.

Το άρθρο είκοσι ένα εξηγεί ότι προστίθεται το άρθρο 22 Α' στον Ν. 4795/2021 περί διαχείρισης κινδύνων.

Στο άρθρο είκοσι δυο περιγράφεται η πολιτική και το πλαίσιο διαχείρισης των κινδύνων, στο άρθρο εικοσιτρία η σύσταση και στελέχωση οργάνων διαχείρισης κινδύνων και στο άρθρο εικοσιτέσσερα οι αρμοδιότητες των οργάνων διαχείρισης κινδύνων.
Το άρθρο εικοσιπέντε προσθέτει το άρθρο 22Ε στον Ν. 4795/21 και πάμε στο άρθρο είκοσι έξι όπου εξειδικεύεται το μητρώο κινδύνων. Σε αυτό καταγράφονται:
-οι αναγνωρισμένοι κίνδυνοι του φορέα,
-το επίπεδο αξιολόγησης τους,
-οι υφιστάμενες δικλείδες ελέγχου,
-πρόσθετες δικλίδες ελέγχου για την αντιμετώπιση των κινδύνων,
-καθώς και οι υπεύθυνοι διαχείρισης τους.

Να σημειώσω ότι στο Μητρώο Κινδύνων καταγράφονται και οι κίνδυνοι διαφθοράς και απάτης.

Απομένουν δυο τελευταία άρθρα.

Στο άρθρο είκοσι επτά γίνεται αναφορά στο Κεντρικό Αποθετήριο των Κινδύνων Διαφθοράς, το οποίο τηρείται από τη Γενική Διεύθυνση Ακεραιότητας και Λογοδοσίας της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας.

Συλλέγονται δεδομένα αναφορικά με τους κινδύνους διαφθοράς που αντιμετωπίζουν οι φορείς του δημόσιου τομέα,
-καταγράφονται οι αιτίες που τους προκαλούν,
-οι υφιστάμενες δικλείδες ελέγχου
-και οι πρόσθετες δικλείδες ελέγχου για την αντιμετώπισή τους.

Τελευταίο για το δεύτερος μέρος είναι το άρθρο είκοσι οκτώ που αφορά εξουσιοδοτικές διατάξεις.

Όσον αφορά στο τρίτο μέρος του Σχεδίου Νόμου, σε αυτό ορίζεται ότι η ισχύς του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευση του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Είναι το άρθρο είκοσι εννιά που είναι και το τελευταίο της νομοθετικής πρωτοβουλίας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
προσπάθησα να είμαι σύντομος και περιεκτικός.

Ως παλαιός αυτοδιοικητικός σας διαβεβαιώνω ότι επιδίωξή μας είναι να δημιουργήσουμε ένα ισχυρό κράτος το οποίο βρίσκεται σε ευθεία γραμμή με την Αυτοδιοίκηση.

Είναι δομικό αυτό, γιατί οι Δήμοι και οι Περιφέρειες απέδειξαν για ακόμη φορά, στις κρίσεις που βιώνουμε, πόσο κοντά και πόσο χρήσιμοι είναι στους πολίτες.

Ήρθε η στιγμή συντεταγμένα το κεντρικό Κράτος να χαράσσει πολιτικές, οι οποίες θα διοχετεύονται σωστά στους χαμηλότερους βαθμούς διοίκησης.

Για να φτάσουμε, όμως, στην άρτια εφαρμογή αυτών των πολιτικών, πρέπει πρώτα από όλα να μπει τάξη.

Ποιος δεν θέλει να λυθεί το σύνθετο και πολύπλοκο - είναι η αλήθεια- ζήτημα της κατανομής και της ανακατανομής αρμοδιοτήτων στα τρία επίπεδα διοίκησης;
Ποιος θέλει να παραμένει... χαμένος στη μετάφραση της αλληλεπικάλυψης αρμοδιοτήτων;

Για πρώτη φορά από την ίδρυση του Ελληνικού Κράτους βάζουμε τα πράγματα στη θέση τους.

Σας καλώ να γίνετε συμμέτοχοι στην αποκάθαρση των αρμοδιοτήτων όλων των φορέων του κράτους και όλων των μονάδων και επιπέδων του.

Σας καλώ να «λύσουμε» μαζί το γόρδιο δεσμό των αρμοδιοτήτων ώστε να μην υπάρξει ποτέ ξανά σύγχυση αρμοδιοτήτων και να εξαλειφθεί το φαινόμενο της σύγκρουσης αρμοδιοτήτων που οδηγεί σε αναποτελεσματικότητα.

Σας καλώ να συμμετέχετε ενεργά στη διαλειτουργικότητα του Κράτους μας.

Η πρόσκληση που απευθύνω είναι υπεράνω κομμάτων και πολιτικών σκοπιμοτήτων. Και σας προτρέπω να έχουμε μια καθαρή πολιτική συμφωνία, δίχως «αλλά» και αστερίσκους.

Ο καλύτερος συντονισμός των διαφόρων επιπέδων της δημόσιας διοίκησης πρέπει να γίνει επιτέλους κεκτημένο και όχι να συνεχίσει να αποτελεί ζητούμενο. Γι' αυτό επιμένω να λέω ότι η αναμόρφωση της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης για τη βελτίωση της λειτουργίας των ΟΤΑ είναι ύψιστης σημασίας.

Ας γίνουμε επιτέλους πρακτικοί και ως Κράτος ευέλικτοι.

Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχουν αποδείξει ότι είναι με τους θεσμούς.

Εσείς;
Σας ευχαριστώ.